Philips Lighting zachęca do dbałości o oczy

Marek Kowalski
Philips Lighting zachęca do dbałości o oczy

Philips Lighting, dział doskonale znanego konsumentom koncernu specjalizujący się w produktach oświetleniowych zorganizował konferencje prasową, która inauguruje kampanię promocyjno-edukacyjną firmy. Głównym tematem było zachęcanie konsumentów do lepszej dbałości o zmysł wzroku. W jaki sposób? Za pomocą optymalnie dobranego oświetlenia. Faktem jest, że wielu z nas raczej nie zwraca zbytniej uwagi na jakość oświetlenia. Kupując żarówki kierujemy się zwykle ceną. Tymczasem - jak przekonywali obecni na konferencji eksperci - jakość ma znaczenie.

0

Wzrok odgrywa niezwykle istotną rolę w naszym życiu. Niestety w dzisiejszych czasach rzadko mamy okazję w pełni korzystać z najbardziej naturalnego światła słonecznego. Znaczną część czasu spędzamy w pomieszczeniach pełnych sztucznego oświetlenia. Choć - jak wykazały prezentowane na konferencji wyniki badań - coraz więcej Polaków (ponad 78%) korzysta w swoich domach z nowoczesnego i energooszczędnego oświetlenia LED (to więcej niż światowa średnia: 74%), to wciąż - zdaniem przedstawicieli marki Philips Lighting - jest jeszcze wiele do zrobienia w kwestii podnoszenia świadomości konsumentów.

philips-lightning-01Konferencję poprowadziła Katarzyna Bosacka, dziennikarka i popularyzatorka szeroko rozumianej świadomości konsumenckiej

Ekspertami zaproszonymi przez Philips Lighting byli dr nauk medycznych Piotr Woźniak, okulista oraz dr Paweł Morawski, fizyk. Oprócz tego na konferencję przybyli również przedstawiciele Philips Lighting z centrali firmy. Kristof Vermeersch, Head of Global Product Management for LED Spots oraz Bart de Beucker, Head of Global Brand & Marketing Communications. 

Konferencja była okazją do prezentacji wyników badań dotyczących świadomości konsumentów w zakresie dbałości o wzrok w kontekście doboru właściwego oświetlenia. Większość konsumentów z badanych krajów (m.in. w Polsce) zgadza się, że jakość oświetlenia ma wpływ na wzrok (tak odpowiadało 74% respondentów), blisko 1/3 badanych wybiera żarówkę emitującą światło bardziej komfortowe dla oczu. Dbałość o wzrok jest jednym z naszych największych zmartwień zdrowotnych, tak uważa 50% badanych. Mimo to podejmując decyzję zakupową większość - 51 procent - kieruje się przede wszystkim ceną. Prawie połowa zwraca uwagę na efektywność energetyczną, 37% na jakość oświetlenia, a 32% na komfort widzenia.

Z przedstawionych badań wynika też, że polskie dzieci i młodzież w porównaniu z rówieśnikami z innych krajów spędzają najwięcej czasu na odrabianiu lekcji w domu. Światło złej jakości (niejednolite, migoczące, o nieodpowiedniej temperaturze barwowej) może skutecznie przeszkadzać w nauce, obniżać koncentrację, wywoływać rozdrażnienie i negatywnie wpływać na samopoczucie.

philips-lightning-02

Choć firma nie zaprezentowała nowych produktów (konferencja nie dotyczyła nowych modeli żarówek), to spotkanie było okazją do zaprezentowania najpopularniejszych źródeł oświetleniowych oferowanych przez markę Philips. Cztery najpopularniejsze modele żarówek oraz ich parametry przedstawia powyższa ilustracja. Szczególnie ładnie prezentuje się żarówka Philips LED A60 z widocznymi żarnikami (sprawdź cenę). Cechą wyróżniającą wymienione modele żarówek jest wysoka trwałość szacowana na 15 tysięcy godzin. Żarówki sprzedawane w Polsce są objęte standardową, dwuletnią gwarancją producenta. Oznacza to, że jeżeli taka żarówka odmówi posłuszeństwa w ciągu dwóch lat, otrzymamy nowy egzemplarz.

philips-lightning-03

Fizyk dr Paweł Morawski wyjaśnia zebranym niuanse związane z charakterystykami światła generowanego przez różne typy oświetlenia. Oczywiście najdoskonalszym źródłem światła jest Słońce, z kolei oświetlenie LED-owe okazuje się znacznie lepsze od źródeł fluorescencyjnych czy świetlówek, nie mówiąc o tradycyjnych żarówkach, od których LED-y są po prostu znacznie bardziej energooszczędne.

philips-lightning-04

Zróżnicowane klasy energetyczne oraz wysoka energooszczędność LED-owych źródeł światła powodują, że wybierając dziś żarówkę nie powinniśmy patrzeć na to ile wat ona pobiera prądu, lecz ile lumenów generuje dane źródło światła. Waty są jedynie pośrednią miarą mocy oświetlenia, mówią nam raczej o tym, ile energii elektrycznej pobiera dana żarówka, a nie ile światła generuje. Miarą światła (dokładniej miarą strumienia świetlnego) jest właśnie lumen. Na powyższej ilustracji podane są wartości w lumenach odpowiadające "starym" żarówkom żarnikowym.

Żarówki LED - czy to się opłaca?

Technologie konstrukcji diod LED cały czas się rozwijają, w efekcie producenci mogą oferować coraz bardziej oszczędne źródła światła, które zapewniają wciąż tyle samo światła. Dobrej klasy żarówka LED dająca światło 806 lumenów (strumień światła odpowiadający klasycznej żarówce 60-watowej) pobiera zaledwie 6-8 W energii elektrycznej. Oznacza to, że świecąca przez 15 000 godzin tego typu żarówka (gwarantowany czas świecenia podawany przez Philipsa w przypadku najpopularniejszych, wymienionych wyżej żarówek LED) zużyje zaledwie ok. 120 kWh. Średni koszt kilowatogodziny w Polsce to 0,55 zł / kWh, czyli przez cały czas swojej żywotności światło LED zużyje prądu za 66 zł. Dla porównania klasyczna żarówka 60 W świecąca tyle samo czasu zużyje 900 kWh, co kosztuje 495 zł (inna sprawa, że tradycyjna żarówka nie będzie tak długo świecić). Policzcie teraz ile energooszczędnych żarówek LED moglibyście kupić za różnicę w cenie kosztu prądu zużytego przez oba porównywane źródła światła. Ta różnica to aż 429 zł. Wystarczy na ponad 20 nowoczesnych żarówek LED wysokiej jakości. Takich, które zapewniają stabilne światło bez migotania oraz odpowiednią temperaturę barwową. Takie żarówki będą oczywiście droższe od najtańszych modeli LED nieznanych marek, ale na wzroku nie powinniśmy oszczędzać.

Waszym zdaniem

Brak opinii.

Ze względu na obowiązującą ciszę wyborczą funkcja komentowania została wyłączona do dn. 2018-10-21 godz. 21:00.