Polskie AGD podbija Europę - debata CECED Polska

Marek Kowalski
Polskie AGD podbija Europę - debata CECED Polska

Branża AGD w Polsce to jedna z czołowych gałęzi przemysłu, w znacznym stopniu przyczyniająca się do rozwoju gospodarczego naszego kraju. Zapewne stosunkowo niewielu czytelników zdaje sobie sprawę, że Polska już od dłuższego czasu jest jednym z czołowych producentów sprzętu AGD w Europie i na świecie. Zakończona niedawno debata organizacji CECED Polska Związek Pracodawców AGD oraz firmy Electrolux (w której siedzibie odbyło się spotkanie) oraz publikacja raportu z badań przeprowadzonych przez TNS Polska rzucają nowe światło na kondycję tej branży w Polsce.

0

Powstały na podstawie badań TNS Polska przeprowadzonych w październiku 2016 roku raport pt. "Polskie AGD ma głos" daje nam aktualny obraz sytuacji rynkowej i produkcyjnej w branży AGD w naszym kraju. Badanie miało charakter jakościowy, było przeprowadzone na grupie dziesięciu firm zrzeszonych w organizacji CECED Polska. 

Debata_1

Podczas debaty, od lewej: Marcin Piasecki, Adam Cich, Andrzej Arendarski, Andrzej Szewczyk, Wojciech Konecki, Marcin Rosati (źródło: materiały prasowe)

Respondenci biorący udział w rzeczonym badaniu - osoby decyzyjne w produkujących w Polsce firmach z branży AGD - zgodnie podkreślali, że produkcja przede wszystkim dużego AGD w Polsce rozwija się dzięki kilku istotnym czynnikom. Tutaj wymieniano: wykwalifikowaną kadrę, niższe koszty pracy w Polsce w porównaniu z Europą Zachodnią, korzystne ze względu na koszty logistyki usytuowanie geograficzne naszego kraju oraz oferujące preferencyjne warunki działalności inwestorom strefy ekonomiczne.

Nie bez znaczenia jest też to, że w Polsce wiele firm ma swoje centra badawczo-rozwojowe, dzięki czemu firmy z naszego kraju mają dostęp do najnowszych technologii. To istotne, bo dzięki temu fabryki AGD przeobraziły się z typowych montowni urządzeń w przedsiębiorstwa wprowadzające innowacyjne produkty na rynek.

Konsument myśli już nie tylko portfelem

Wszyscy uczestnicy badania, również Ci biorący udział w debacie, podkreślali, że o ile w ubiegłych latach o wyborze konkretnego sprzętu AGD najczęściej decydowała cena, o tyle obecnie utrzymuje się trend, w którym konsumenci coraz większą uwagę zwracają na jakość produktu oraz jego design. Polacy przestają się bać wszelkich innowacji technicznych i nowinek funkcjonalnych w urządzeniach AGD. Dlatego też coraz więcej producentów decyduje się na wdrażanie rozwiązań znanych z rynku mobilnego i IT (panele dotykowe, sterowanie smartfonem, komunikacja bezprzewodowa, personalizacja ustawień i oprogramowania itp.) również w urządzeniach AGD, co powoli staje się już standardem w tego typu sprzęcie.

Debata_3

Od lewej: Adam Cich, prezes CECED i dyrektor generalny firmy Electrolux oraz Andrzej Arendarski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej (źródło: materiały prasowe)

Raport pokazał również, że Polacy - w stosunku do mieszkańców Europy zachodniej - niestety mniejszą wagę przywiązują do kwestii ekologicznych, co w kontekście nieustająco ostatnio przekraczanych norm emisji szkodliwych substancji w powietrzu, brzmi wręcz zatrważająco, pamiętajmy jednak, że raport opiera się na badaniu, kiedy problem smogu i trucia mieszkańców naszego kraju nie był tak głośny medialnie. Możliwe, że niebawem ludzie planując zakup jakichkolwiek urządzeń będą zwracali znacznie większą uwagę na kwestie ekologiczne i środowiskowe.

Sprzedawca wciąż niezbyt kompetentny

Raport ujawnił również, że choć wejście do Polski zagranicznych, wielkopowierzchniowych sieci handlowych to kamień milowy pobudzający rozwój branży AGD, to jednak z powodu promocji marek własnych tych sieci wzrosła np. presja związana z utrzymaniem cen. Sieci dyktują coraz ostrzejsze warunki i dobór asortymentu do swoich sklepów, a producenci mają często związane ręce, bo jeśli nie spełnią ich oczekiwań, to mogą stracić istotną część swojego kanału sprzedaży.

Istotną barierą na linii producent - konsument są sami pracownicy wspomnianych sieci sprzedaży. Chodzi o sprzedawców obsługujących działy AGD w tych sklepach. Ich wiedza często jest zaledwie powierzchniowa o aktualnym asortymencie, a zachęty dla klientów opierają się w zasadzie jedynie na tym, co w danym momencie sieć oferuje w gazetkach promocyjnych, a nie na faktycznej funkcjonalności i użyteczności dostępnych w sklepie produktów. 

Dlatego też przedstawiciele firm zrzeszonych w CECED szanse rozwoju upatrywali w sklepach online handlujących dużym sprzętem AGD. Ponadto nie ukrywamy, że i my znajdujemy tutaj niszę dla siebie - informacyjną. Misję, by edukować i doradzać Wam, konsumentom branży AGD (wszak, kto z nas nie ma lodówki czy pralki?) przy przyszłych wyborach sprzętu optymalnego do indywidualnych wymagań konsumenta.

Polska to rekordzista w branży AGD

W ciągu ostatnich pięciu lat produkcja dużego AGD pobiła wszystkie możliwe rekordy związane z wytwarzaniem tego typu sprzętu w naszym kraju. Już w 2015 roku branżowe fabryki opuściło aż 21,6 mln sztuk pralek, lodówek i innego typu dużego sprzętu AGD. Aż 90 procent tej produkcji trafia na rynki zagraniczne, tym samym prawdopodobieństwo, że w domu Niemca, Brytyjczyka, Francuza czy Włocha funkcjonuje sprzęt Made in Poland jest naprawdę bardzo duże. Obecnie w naszym kraju działa aż 25 dużych fabryk sprzętu AGD, które zatrudniają łącznie ponad 22 tysiące osób.

Waszym zdaniem

Brak opinii.

Zaloguj się, aby móc dodawać komentarze.