Sony Open House 2018 - nowe telewizory, aparaty i sprzęt audio.

Marek Kowalski
Sony Open House 2018 - nowe telewizory, aparaty i sprzęt audio.

Coroczne wydarzenie organizowane przez japońską, znaną każdemu fanowi nowoczesnych technologii i sprzętu RTV/audio/foto markę, to okazja dla wielu dziennikarzy technologicznych, by mogli na własne oczy zobaczyć sprzęt, który w danym roku pojawi się na półkach sklepowych. Tym razem na miejsce prezentacji Sony wybrało Wiedeń. Jeżeli pytacie, jakie telewizory, sprzęt foto, słuchawki i sprzęt audio pojawią się w 2018 roku w sklepach, to nasza relacja z Sony Open House 2018 w Wiedniu jest odpowiedzią.

0

Sony nie ujawniło w Wiedniu żadnego zupełnie nowego modelu, czyli produktu, który miałby swoją światową premierę własnie na opisywanym wydarzeniu. Sprzęt prezentowany na tegorocznym Sony Open House, był już wcześniej pokazywany m.in. na początku roku w Las Vegas, podczas tegorocznych targów CES 2018. Jednak japoński potentat elektroniki użytkowej co roku dawał szansę zobaczenia nowych urządzeń również tym, którzy na CES nie trafili. Nie inaczej było w tym roku.

Oficjalna prezentacja produktów Sony dla rynku europejskiego na rok 2018 rozpoczęła się, jak to często bywa, od krótkich przemówień. Na scenie jednej z sal konferencyjnych wiedeńskiego hotelu Sofitel Vienna Stephansdom pojawił się Daichi Yamafuji, szef komunikacji korporacyjnej Sony Europe, który zaczął nietypowo. Nie od produktów, lecz od zmian jakie zaszły na świecie w 1989 roku, dla nas roku przemian ustrojowych, dla Yamafuji'ego - roku przemian zawodowych. Wówczas rozpoczął on pracę w Sony. Yamafuji wspominał, że na przełomie dwóch ostatnich dekad ubiegłego wieku za ok. 10 euro można było kupić jedną płytę CD z albumem muzycznym. Dziś za tę samą kwotę wydaną na usługi online, zyskamy dostęp do wielokrotnie większych zasobów multimedialnych. Zasobów, które wymagają odpowiednich urządzeń do ich odtwarzania. I takie właśnie urządzenia widzieliśmy. 

01-Sony-event-Daichi-YamafujiDaichi Yamafuji, szef komunikacji korporacyjnej w Sony Europe (fot. mat. prasowe)

Yamafuji podkreślał też, że najnowsze telewizory Sony z linii produkcyjnej przeznaczonej na rok 2018, to urządzenia zaprojektowane zgodnie z japońską filozofią Kando wyrażającą emocjonalny związek z tym co robimy, na co patrzymy lub czego słuchamy czy też odbieramy którymkolwiek z naszych zmysłów.

Telewizory Sony na rok 2018

Zatrzymajmy się jednak z filozoficznymi rozważaniami i przejdźmy do konkretów. Te przybyłym na Sony Open House wyłuszczył Gavin McCarron, TV Technical Marketing Manager w europejskim oddziale Sony. Zaczął od flagowych modeli, które w 2018 roku pojawią się na półkach sklepowych.

02-Sony-event-procesory

Rok 2018 to dalsza ekspansja i pojawienie się nowych modeli z najbardziej wydajnym procesorem obrazu: Sony 4K HDR X1 Extreme (fot. AGDLab.pl)

Sony od dłuższego czasu szczyci się (skądinąd, zupełnie zasłużenie) stosowaniem w swoich telewizorach wydajnych procesorów przetwarzających obraz, co z kolei pozwala wykorzystywać w procesie obróbki sygnału wymagające obliczeniowo algorytmy korekcji obrazu. Układ X1 dostosowany do telewizorów oferujących rozdzielczość 4K pojawił się na rynku w telewizorach japońskiego producenta już w roku 2015. Przez kolejne lata ewoluował on w dwa nowsze, aktualnie wbudowywane w telewizory układy: Sony 4K HDR X1 oraz topowy Sony 4K HDR X1 Extreme. Ten ostatni to chip montowany we flagowych modelach japońskiej marki i odpowiedzialny za moc obliczeniową wymaganą przez wszystkie algorytmy poprawiające jakość obrazu.

 03-Sony-flagship-TV

Dwa, najbardziej eksponowane, flagowe modele telewizorów na rok 2018. Po lewej Sony AF8 z matrycą OLED, po prawej topowy model z ekranem LCD: Sony Bravia XF90 (fot. AGDLab.pl).

Skoro mowa o flagowych telewizorach na rok 2018, mamy dwie nowe serie telewizorów: wyposażoną w organiczną matrycę OLED serię Sony AF8 oraz telewizory Sony XF90 z ekranem LCD z podświetleniem LED. Zacznijmy od modelu z matrycą organiczną.

03-Sony-flagship-OLED-AF8-2Sony OLED AF8, kolejny telewizor z matrycą organiczną, uzupełniający dotychczasowy flagowy model Sony OLED A1 (fot. mat. prasowe).

Sony OLED AF8 jest zupełnie nową serią w ofercie japońskiego producenta, przygotowaną właśnie z myślą o konsumentach, którzy planują zakup nowego telewizora w 2018 roku. Jednak należy pamiętać, że topowym modelem z matrycą OLED wciąż pozostaje dostępny w trzech wariantach (55, 65 i 77 cali) zaprezentowany w ubiegłym roku model Sony A1, który w tym roku wciąż pozostanie najwyższym (i najdroższym) modelem OLED w ofercie japońskiego producenta również w tym roku. Telewizor Sony Bravia OLED AF8 jest nieco niżej pozycjonowany, do sklepów trafią jego dwa warianty: z ekranem o przekątnej 55 i 65 cali. W stosunku do modelu A1. Za przetwarzanie sygnału odpowiada wspomniany już wcześniej topowy układ Sony X1 Extreme, kontrola wyświetlania jest oparta na autorskiej technologii Sony Triluminos Display. W AF 8 Sony również zastosowało technikę generowania dźwięku o nazwie Acoustic Surface, co oznacza, że dźwięk jest generowany przez niewidoczne głośniki umieszczone za ekranem, co w praktyce wygląda tak, jakby dźwięk był emitowany bezpośrednio z ekranu. Najbardziej dostrzegalną różnicą - poza innym wzornictwem - pomiędzy serią AF8 a A1 jest brak w tej pierwszej wersji z 77 calowym ekranem. Ceny telewizora Sony AF8 na rynku polskim poznamy w marcu, kiedy to rzeczony model powinien trafić do sklepów. 

04-Sony-flagship-TV-XF-90

Flagowiec z matrycą LCD: Sony Bravia XF90, następca ubiegłorocznego modelu XE90, a także niekontynuowanych w tym roku modeli XE94/93 (fot. AGDLab.pl).

Widoczny na powyższym zdjęciu telewizor, to flagowy sprzęt z matrycą LCD w tym roku, model Sony XF90. Będzie on dostępny w czterech wariantach z ekranami o przekątnych: 49, 55, 65 oraz 75 cali, czyli tym samym jest bezpośrednim następcom ubiegłorocznej serii Sony XE90. Jednak XF90 będzie również kontynuacją serii XE94/93, które w tym roku nie będą miały swoich bezpośrednich następców. Tak przy okazji proszę zwrócić również uwagę na soundbar umieszczony pod widocznym na powyższej fotografii telewizorem, to również nowość. Głośnik w formie listwy, model Sony HT-XF9000 został tak zaprojektowany, by pasował wyglądem do telewizora BRAVIA XF90. Obsługuje najnowsze formaty audio, jak Dolby Atmos® i DTS:X™, a dzięki pionierskiej technologii Sony Vertical Surround Engine jego przednie głośniki mogą wytwarzać trójwymiarową przestrzeń akustyczną. 

Wracając do modelu XF90, jakie nowości producent zastosował w tym telewizorze? Oczywiście mocy obliczeniowej dostarcza w nim układ 4K HDR X1 Extreme, co jest zmianą w stosunku do ubiegłorocznych telewizorów (w których znajdował się nieco mniej wydajny układ 4K HDR X1). Większa moc obliczeniowa pozwoliła na zastosowanie bardziej wyrafinowanych algorytmów poprawy jakości obrazu w efekcie obraz generowany na ekranie XF90 charakteryzuje się jeszcze lepszym kontrastem (XDR Contrast x6) niż w ubiegłorocznych modelach (XDR Contrast x5). Telewizor wykorzystuje technikę podświetlenia z funkcją local dimming, czyli możliwości lokalnego regulowania jasności podświetlenia w wybranym rejonie ekranu. Oczywiście jak na najwyższą klasę telewizora LCD przystało, model ten wyposażono w podświetlenie matrycowe, a nie - jak w wielu tańszych modelach - krawędziowe.

05-Sony-flagship-TV-XF-85

Sony XF85 to kolejna nowa seria telewizorów LCD 4K japońskiego producenta, zastępuje i znacznie wzbogaca ubiegłoroczną serię XE85; ten telewizor będzie dostępny aż w sześciu rozmiarach paneli: 43, 49, 55, 65, 75 i aż 85 cali (fot. AGDLab.pl).

Kolejnym rozwiązaniem, które w zauważalny sposób podnosi jakość obrazu jest autorska technika Sony o nazwie X-Motion Clarity. Jej zadaniem jest usuwanie rozmycia obrazu podczas ruchomych scen (efekt motion blur). Klasyczne metody usuwania rozmycia ruchomego obrazu degradują jego jasność. Sony zastosowało pomysł polegający w istocie na zastosowaniu dwóch efektów: dodawaniu wirtualnej ramki obrazu do strumienia danych (to rozwiązanie jest możliwe jedynie w panelach o rzeczywistej częstotliwości odświeżania wynoszącej 100 Hz - tak jak w modelu XF90) oraz redukcji powidoków (Backlight Blinking Technology), możliwej do zastosowania zarówno w panelach 100 Hz jak i 50 Hz.

Podsumowując działkę telewizorów, oferta Sony w 2018 roku obejmuje następujące modele 4K:

Seria 4K OLED:

  • Sony OLED KD-55A1 (55")
  • Sony OLED KD-65A1 (65")
  • Sony OLED KD-75A1 (75")
  • Sony OLED KD-55AF8 (55") - nowość 2018
  • Sony OLED KD-65AF8 (65") - nowość 2018

Seria 4K HDR (LCD LED):

  • Sony KD-65ZD9 (65") - ten model jest dostępny w sklepach; sprawdź ceny
  • Sony KD-75ZD9 (75") - ten model jest dostępny w sklepach; sprawdź ceny
  • Sony KD-100ZD9 (100") - najdroższy model w tegorocznej ofercie, cena ok. 300 tys. zł
  • Sony KD-49XF9005 (49") - nowość 2018
  • Sony KD-55XF9005 (55") - nowość 2018
  • Sony KD-65XF9005 (65") - nowość 2018
  • Sony KD-75XF9005 (75") - nowość 2018
  • Sony KD-43XF8505 (43") - nowość 2018
  • Sony KD-43XF8577 (43") - nowość 2018
  • Sony KD-43XF8588 (43") - nowość 2018
  • Sony KD-43XF8596 (43") - nowość 2018
  • Sony KD-43XF8599 (43") - nowość 2018
  • Sony KD-49XF8505 (49") - nowość 2018
  • Sony KD-49XF8577 (49") - nowość 2018
  • Sony KD-49XF8588 (49") - nowość 2018
  • Sony KD-49XF8596 (49") - nowość 2018
  • Sony KD-49XF8599 (49") - nowość 2018
  • Sony KD-55XF8577 (55") - nowość 2018
  • Sony KD-55XF8588 (55") - nowość 2018
  • Sony KD-55XF8596 (55") - nowość 2018
  • Sony KD-55XF8599 (55") - nowość 2018
  • Sony KD-65XF8505 (65") - nowość 2018
  • Sony KD-65XF8577 (65") - nowość 2018
  • Sony KD-65XF8588 (65") - nowość 2018
  • Sony KD-65XF8596 (65") - nowość 2018
  • Sony KD-65XF8599 (65") - nowość 2018
  • Sony KD-75XF8596 (75") - nowość 2018
  • Sony KD-85XF8596 (85") - nowość 2018
  • Sony KD-43XF8096 (43") - nowość 2018
  • Sony KD-49XF8096 (49") - nowość 2018
  • Sony KD-55XF8096 (55") - nowość 2018
  • Sony KD-43XF7596 (43") - nowość 2018
  • Sony KD-49XF7596 (49") - nowość 2018
  • Sony KD-55XF7596 (55") - nowość 2018
  • Sony KD-65XF7596 (65") - nowość 2018

Aparaty cyfrowe

Po prezentacji telewizorów zostaliśmy poproszeni do pomieszczeń, w których przedstawiciel producenta przedstawił nam ofertę Sony w zakresie aparatów cyfrowych jakie w tym roku będą dostępne dla konsumentów.

13-Sony-event-digital-camerasBen Pilling z Sony, prezentujący przybyłym osiągnięcia japońskiej marki w fotografii cyfrowej podkreślał, że Sony jest jedyną firmą, która samodzielnie wytwarza kluczowe w cyfrowej fotografii profesjonalnej komponenty systemu (fot. AGDLab).

06-Sony-RX0-camera

Sony RX0, aparat wyglądający jak sportowa kamera, ale o większych możliwościach (fot. mat. prasowe).

Szczególnie dużo miejsca i czasu w prezentacji systemów fotograficznych Sony Ben Pilling poświęcił urządzeniu, które swoją światową premierę miało podczas ubiegłorocznych targów IFA 2017. Mowa o niewielkim aparacie fotograficznym Sony DSC-RX0. Na pierwszy rzut oka urządzenie przypomina kolejnego przedstawiciela klasy tzw. kamer sportowych, jednak pod względem funkcjonalności i zaawansowanych rozwiązań w nim zastosowanych znacznie tę klasę przewyższa.

Urządzenie wyposażono w jednocalowy przetwornik Sony Exmor RS z matrycą 15,3 MP (megapikseli). Optyka aparatu to wbudowany obiektyw ZEISS Tessar T o ogniskowej 24 mm i przysłonie F4. Za przetwarzanie danych odpowiada szybki procesor Sony BIONZ X, co rzutuje na spore możliwości w zakresie rejestracji wideo. Aparat jest w stanie nagrywać wideo w maksymalnej rozdzielczości 4K UHD, natomiast wideo w rozdzielczości Full HD może być rejestrowane z prędkością 240 klatek na sekundę. Dla miłośników nagrań slow motion producent przygotował też tryb ultra slow motion umożliwiający rejestrację wideo z prędkością aż 960 klatek na sekundę. W podobny tryb rejestracji wideo Sony wyposażyło również jeden ze swoich flagowych smartfonów: Sony Xperia XZ Premium (aktualnie dostępny w sklepach, sprawdź ceny). 

Aparat cyfrowy Sony DSC-RX0 jest fabrycznie umieszczony w wodoszczelnej obudowie, która pozwala korzystać z urządzenia w zanurzeniu nie przekraczającym 10 metrów. To wystarczy amatorom basenów, ale dla płetwonurków to zbyt mało. Dla tych ostatnich producent przewidział akcesorium w postaci dodatkowej obudowy Sony MPK-HSR1, w której aparat może być zanurzany już do głębokości 100 metrów. Ponieważ, jak wspomnieliśmy, premiera rynkowa tego modelu była już jakiś czas temu, urządzenie jest już dostępne w polskich sklepach (sprawdź aktualne ceny tego modelu).

Oprócz tego Sony udostępniło dziennikarzom aktualne modele najlepszych aparatów dostępnych w portfolio produktowym marki na rok 2018, m.in. Sony Alpha9 (sprawdź cenę), Sony Alpha7S II (sprawdź cenę), czy Sony Alpha7R III (sprawdź cenę).

Sprzęt audio

Ostatnim etapem Open House Sony był sprzęt audio. Najpierw zaczęliśmy od słuchawek japońskiej marki, które w bieżącym roku będą dostępne w sklepach.

07-Sony-event-audio-słuchawkiW sprzęcie audio rewolucji nie było, choć naszą uwagę przykuły najmniejsze z prezentowanych słuchawek (fot. AGDLab.pl)

Wyraźnym zainteresowaniem cieszyły się model Sony WH-1000XM2 (na górze, pierwsze z prawej w górnym rzędzie). To aktualnie topowe słuchawki Sony z aktywnym tłumieniem hałasu (ANC - Active Noise Cancelling). Model Sony WH-1000XM2 to słuchawki wyposażone w 40 mm kopułkowy przetwornik (cewka dźwiękowa CCAW). Charakteryzują się bardzo szerokim pasmem przenoszenia od 4 do 40 000 Hz. Trzeba jednak pamiętać, że taki zakres jest odtwarzany tylko przy połączeniu kablowym; przy transmisji bezprzewodowej wykorzystującej Bluetooth LDAC jest to 20 - 40000 Hz, a przy "zwykłym" interfejsie Bluetooth: 20 - 20000 Hz. Słuchawki mają ciekawie zaprojektowany interfejs dotykowy, znanym już z modelu poprzedniej generacji, czyli Sony MDR-1000X. Aby np. przejść do kolejnego utworu wystarczy przeciągnąć palcem poziomo po zewnętrznej obudowie muszli słuchawek, a regulację głośności uzyskamy przeciągając palcem w pionie. Wszyscy mieli okazję krótko wypróbować też mechanizm aktywnego tłumienia dźwięków otoczenia i musimy przyznać, że działa on bardzo dobrze. Sprzęt jest już od pewnego czasu dostępny w polskich sklepach, nie jest niestety tani: kosztuje ok. 1500 zł.

08-Sony-event-audio-słuchawki2Bezprzewodowe słuchawki sportowe przypominały raczej aparaty słuchowe niż sprzęt de facto rozrywkowy, ale właśnie taka konstrukcja zapewnia bardzo stabilne umocowanie urządzenia, co ma znaczenie np. podczas uprawiania sportu (fot. AGDLab.pl)

Zupełnie odmiennymi, ale także ciekawymi słuchawkami okazał się nowy model Sony WF-SP700N. To bezprzewodowe słuchawki również z wbudowanym systemem redukcji hałasów (ANC). Słuchawki charakteryzują się klasą ochrony IPX4, co oznacza że nie popływamy w nich, ale ochlapanie czy, hm - pot zlewającym nam czoło (i uszy) podczas treningu, czy intensywnego tańca - nie powinien im zaszkodzić. Cena jeszcze nie została ustalona. 

09-Sony-event-audio-partyGłośno i jaskrawo, seria urządzeń audio w sam raz na party (fot. AGDLab.pl)

Kolejnymi urządzeniami były nowe zestawy muzyczne Sony o dużej mocy pozwalające organizować zabawy z naprawdę znacznym nagłośnieniem i... oświetleniem rozrywkowym. Te jednoelementowe zestawy wyposażono w rozwiązanie o nazwie Spread Sound Generator, dzięki któremu dźwięk rozprzestrzenia się po całym pomieszczeniu. Największy model V81D (większy od tych na powyższej fotografii) jest wyposażony w tryb 360°LIVE SOUND i może emitować na wszystkie strony intensywne światło, rozjaśniające wnętrze i tworzące w nim doskonały klimat. Dodatkową atrakcją w czasie zabawy może być funkcja Wireless Party Chain, pozwalająca obecnie połączyć nawet 50 kompatybilnych zestawów.

10-Sony-event-audio-partyJeżeli patrząc na ten sprzęt macie skojarzenia z urządzeniami audio z lat 90-tych ubiegłego wieku, to z wami wszystko w porządku. Taki był cel (fot. AGDLab.pl)

11-Sony-event-audio-mobile-speakersOfertę rozrywkowego sprzętu audio przygotowaną przez Sony na rok 2018 uzupełniała gama bezprzewodowych, wodoszczelnych głośników przenośnych (fot. AGDLab.pl).

Oprócz głośnych (i kolorowych) urządzeń muzycznych dużego kalibru, Sony zaprezentowało nam również serię przenośnych głośników Bluetooth, które - jak widać na powyższej fotografii - okazały się równie kolorowe (gdyby ktoś pytał, tak - świecą też na kolorowo). Do ich brzmienia trudno mieć jakieś zastrzeżenia, także od strony wizualnej prezentują się właściwie jak na tę klasę sprzętu (i docelowego użytkownika, do którego taki sprzęt jest kierowany). Z innowacji zastosowanych przez producenta można wymienić takie ciekawostki jak np. tryb "bębęnka", polegający na tym, że... klepanie w różne miejsca głośnika wydobywa z niego różne dźwięki. Znacznie ciekawsza naszym zdaniem jest możliwość bezprzewodowego połączenia nawet do 100 takich głośników, co pozwala na swobodną aranżację przestrzeni muzycznej w miejscu planowanej, dużej imprezy.

12-Sony-event-audio-atomos-lineupRównież w zakresie sprzętu audio zgodnego z Dolby Atmos Japończycy przygotowali więcej modeli niż w ubiegłym roku (fot. AGDLab.pl)

Jeżeli chodzi o "poważniejszy" sprzęt audio z linii obsługującej Dolby Atmos (Atmos oczywiście nie Atomos, ale nie bądźmy czepialscy), to nowości w stosunku do ubiegłorocznej oferty stanowią: 7.2 kanałowy amplituner kina domowego Sony STR0-DH790 o mocy wyjściowej 145 W (6 omów, 1 kHz, reprodukcja przez 1 kanał, łączne zniekształcenia harmoniczne 0,9%) oraz dwa zestawy nagłośnieniowe do telewizorów (soundbary), modele: Sony ZF9 oraz pokazany już na jednym z wcześniejszych zdjęć (pod telewizorem z serii XF90) soundbar XF9000.

Podsumowując, Sony nie traci rezonu. Choć nie zaprezentował żadnego nowego produktu, to też z góry zostaliśmy uprzedzeni, że nie taki jest cel zorganizowanej prezentacji. Chodziło o pokazanie nam czym japoński producent dysponuje i jaki wybór mają konsumenci, którzy wybiorą się do sklepów w 2018 roku. A mają w czym wybierać.

Waszym zdaniem

Brak opinii.

Ze względu na obowiązującą ciszę wyborczą funkcja komentowania została wyłączona do dn. 2018-10-21 godz. 21:00.