Wywiad z Masaru Tamagawa, prezesem Sony Europe i Gildasem Pellietem, szefem marketingu Sony Europe

4K, 3D, OLED, smart i inne trendy na rynku telewizorów

Paweł Pilarczyk
Wywiad z Masaru Tamagawa, prezesem Sony Europe i Gildasem Pellietem, szefem marketingu Sony Europe

W trakcie tegorocznych targów IFA udało nam się przeprowadzić krótki wywiad z ważnymi pracownikami Sony: prezesem europejskiego oddziału tej firmy, panem Masaru Tamagawa oraz szefem marketingu na Europę, panem Gildasem Pellietem. Tematem naszej rozmowy były przede wszystkim telewizory, ale poruszyliśmy także kilka kwestii dotyczących aparatów fotograficznych, które Sony coraz aktywniej promuje.

2
Spis treści
  1. Wywiad z Sony

Wywiad z Sony

Paweł Pilarczyk: Dzień dobry, Panowie. Krótko się przedstawię. Nazywam się Paweł Pilarczyk i jestem szefem sześciu serwisów technologicznych, których właścicielem jest Grupa Onet: PCLab.pl, czyli największy polski serwis technologiczny kierowany do entuzjastów, Technowinki, czyli serwis o technologiach, ale z mainstreamowego punktu widzenia, AGDLab.pl, serwis z aktualnościami i recenzjami sprzętu AGD oraz RTV, Softonet, portal poświęcony oprogramowaniu, OnetPliki, serwis z plikami do pobrania oraz Trochę Techniki, serwis poradnikowy z treściami tworzonymi przez czytelników.

Gildas Pelliet: Dzień dobry. Czy był Pan na naszej konferencji prasowej?

PP: Tak. Dostałem też egzemplarz Sony Xperia Z3 do testów. Po powrocie do Polski przekażę go jednemu z naszych specjalistów, który zajmuje się recenzowaniem smartfonów i wie o nich wszystko. Później na pewno nie omieszkam sam się nim pobawić (śmiech).

masaruMasaru Tamagawa

Masaru Tamagawa: Wczoraj było tyle tematów: od smartfona, przez tablet, przedmioty do noszenia na sobie, Life Space UX. Moja część to elektronika użytkowa. Może zacznę od podsumowania tego, o czym mówiłem wczoraj?

PP: Poproszę.

MT: Mówiłem wczoraj o różnych kategoriach produktów Sony: telewizorach, obrazie cyfrowym i sprzęcie audio. Jeśli chodzi o telewizory, w okresie między rokiem 2012 a 2013 zanotowaliśmy wzrost o mniej więcej 70%. Ogromny wzrost, o dwie trzecie. Mówiłem później o technologii 4K. W tym roku dostrzegliśmy możliwość rozwoju tego rynku. Sony jest marką, producentem dysponującym zaawansowaną technologią do różnych zastosowań: od tworzenia treści kamerami 4K do reprodukcji obrazu, na przykład na telewizorze. Możemy wprowadzić innowacje i rozwinąć ten rynek. Naszym celem jest uzyskanie 30-procentowego udziału na rynku telewizorów 4K w drugiej połowie tego roku. Tyle na temat 4K i telewizorów. Następnie omawiałem obraz cyfrowy. Aparaty bezlustrowe, kompakty cyfrowe, premium. Ostatnio wprowadziliśmy model α6000, który dzięki bardzo szybkiemu i dokładnemu systemowi autofocus bezpośrednio po wprowadzeniu stał się numerem jeden wśród aparatów bezlustrowych w Europie. Dzięki temu mocnemu produktowi mamy bezdyskusyjną pierwszą pozycję w segmencie aparatów bezlustrowych. To jest nasza szansa na wzrost w dziedzinie obrazu cyfrowego. I wreszcie sprzęt audio. Mówiłem o dźwięku o wysokiej rozdzielczości.

PP: Byłem na konferencji Sony w Amsterdamie poświęconej dźwiękowi o wysokiej rozdzielczości. (tu relacja z konferencji – przyp. red)

MT: Naprawdę? Był Pan w stanie usłyszeć różnicę?

PP: Tak, ale zauważyłem, że wiele osób nie słyszy różnicy między dźwiękiem o wysokiej rozdzielczości a nawet plikami MP3. To jeden z tematów, które chciałbym poruszyć.

MT: Naprawdę?

PP: Tak. Ja tę różnicę słyszę. Pamiętam Super Audio CD, DVD-Audio, więc dźwięk o wysokiej rozdzielczości nie jest dla mnie niczym nowym (śmiech).

MT: Ma Pan sporą wiedzę.

PP: Pamiętam sprzed kilkunastu lat początki dźwięku 20-/24-bitowego 96 kHz, jego wejście na rynek.

MT: Zatem o tym mówiłem wczoraj. A teraz czekam na Pana pytania.

PP: Zacznę od telewizorów. Dlaczego Sony nie wprowadziło na rynek żadnych telewizorów OLED? Przecież nie jest to dla Sony nowa technologia, są już oparte na niej monitory profesjonalne Sony, 17- i 25-calowe. Nie tak duże jak telewizory domowe, ale dysponują już Państwo tą technologią. Dlaczego nie została więc ona wprowadzona na rynek urządzeń powszechnego użytku?

MT: Nadal wykorzystujemy technologię OLED w monitorach profesjonalnych. Natomiast jeśli chodzi o telewizory powszechnego użytku, jakość obrazu 4K reprodukowanego z użyciem paneli LED staje się znacznie lepsza niż jeszcze kilka lat wcześniej. Jest wystarczająco dobra, nie gorsza niż na wyświetlaczach OLED. A koszt panelu LED jest znacznie mniejszy niż OLED. Poza tym technologia produkcji paneli OLED nie jest jeszcze ugruntowana. Nawet  inne marki spuściły z tonu w sprawie OLED i zaczęły głośniej mówić o 4K/LED. Więc nie dotyczy to tylko Sony, inne firmy podążają w tym samym kierunku. Czy odpowiedziałem na Pana pytanie?

PP: Tak, dziękuję. Przyznam, że porównywałem wczoraj obraz na smartfonie Sony Xperia Z3 ze swoim Samsungiem Galaxy Note 3, który jest wyposażony w ekran AMOLED. Kolory na jego ekranie są bardzo żywe i w przypadku porównań z poprzednimi modelami Xperia widać było zasadniczą różnicę. Nowa Xperia Z3 wypada w porównaniu z Note 3 bardzo podobnie. Kolory również są bardzo żywe. Byłem zaskoczony reprodukcją kolorów na ekranie LCD Xperii Z3. Zapytałem więc swoich specjalistów z redakcji, jak to możliwe, że Sony udało się uzyskać tak dobrą jakość, i dowiedziałem się, że to zasługa technologii Triluminos.

MT: To, co mówiłem o OLED, dotyczy ekranów do telewizorów, nie małych ekranów.

PP: Oczywiście, tu nie chodzi tylko o wielkość ekranu. Ważne jest, że poprzednie generacje ekranów LCD nie zapewniały tak żywych kolorów jak OLED. Rozumiem z tego, że ekrany LCD obecnej generacji albo ekrany mające się pojawić w najbliższej przyszłości są wystarczająco dobre, że różnica w kolorze nie jest znacząca, natomiast duża jest różnica w cenie, że technologia nie jest do końca stabilna — z tych powodów nie wchodzą państwo z technologią OLED na rynek urządzeń powszechnego użytku?

MT: Tak, w przypadku telewizorów.

PP: Czyli OLED zostaje tylko w monitorach studyjnych?

MT: Tak, i jeszcze medycznych.

gildasGildas Pelliet

GP: Chciałbym jeszcze dodać, że w przypadku 4K mówimy o wyższej rozdzielczości, większej ilości szczegółów, ale Sony wiele inwestuje także w kolor, w technologię Triluminos, w kontrast, z wykorzystaniem technologii Extended Dynamic Range, oraz w szczegółowość obrazu niezależenie od jego źródła, zapewnianą przez technologię X-Reality PRO. Zatem dzięki 4K rozszerzana jest nawet przestrzeń reprodukowanych barw. Dlatego myślę, że przyczynia się to do powstania doskonałego połączenia: obecnej technologii LED z 4K. Jest wiele dodatkowych technologii, ale to właśnie 4K zapewnia nie tylko szczegóły, lecz także lepszy kolor, fantastyczny obraz, który podoba się widzom.

PP: A jaki będzie następny nośnik, który umożliwi zapis materiałów 4K, a wkrótce 8K? Nośniki Blu-ray nie mają wystarczającej pojemności, by nagrywać na nie obraz 4K lub 8K. Czy zamierzają państwo wprowadzić ulepszoną wersję technologii Blu-ray? Zacząć używać pendrive’ów? Twardych dysków? Czy po prostu wykorzystywać transmisję strumieniową?

GP: Dziś będzie publikowana nowa informacja na temat nośników z materiałami 4K…

PP: Tak, ale nie widziałem nic na państwa scenie…

GP: To, co mamy dzisiaj, to treści przesyłane strumieniowo. Jak Pan wie, oferuje je Netflix. Na IFA ogłaszamy również, że dostarczanie treści 4K na rynku europejskim rozpocznie Amazon. Sami jesteśmy bardzo mocno zaangażowani w produkcję tych treści za pośrednictwem naszego działu profesjonalnego i z wykorzystaniem ich profesjonalnego sprzętu. Zatem obecnie jedna możliwość to strumieniowa transmisja, druga to nagrywanie własnych treści telefonem komórkowym lub kamerą Handycam 4K, oczywiście obrazy w rozdzielczości 4K. Na tym obecnie się koncentrujemy.

PP: Zadałem to pytanie, bo w wielu krajach, w tym w Polsce, internet ciągle jest... kiepski. Szybkie łącza dostępne są tylko w największych miastach; w mniejszych zaś osiągają przepustowość jednego czy dwóch megabitów. Taka szybkość uniemożliwia strumieniową transmisję, trudno jest nawet ściągnąć cały film, żeby go później obejrzeć. Więc byłem ciekawy, czy mieszkaniec małego miasta dysponujący w domu łączem 1‑megabitowym albo nawet 500-kilobitowym, będzie w stanie obejrzeć na swoim telewizorze Sony którąś z nowych produkcji kinowych, np. Wolverine itp.

GP: Po pierwsze powiedziałbym: idź na ten film do kina 4K… (śmiech)

PP: …upewniwszy się, że mają tam projektory Sony! (śmiech)

GP: …to oczywiście zapewni najlepsze czy w każdym razie bardzo dobre wrażenia. Problem z łączami szerokopasmowymi faktycznie istnieje, widać też, że pojawiają się treści, produkujemy ich coraz więcej, ale taka produkcja wymaga czasu. Tymczasem, zwłaszcza w tym roku zamierzamy bardzo skoncentrować się na możliwościach interpolacji standardowych materiałów do rozdzielczości 4K. Telewizor 4K zapewnia lepsze wrażenia przy oglądaniu ulubionych filmów HD. Zakładam, że w Polsce są dostępne dobre programy HD. Na telewizorze 4K takie programy wyglądają naprawdę lepiej. Również z tego powodu uważam, że nadszedł dobry moment na 4K. Odbiorcy czekają na treści, które od początku  będą miały rozdzielczość 4K, to oczywiste, i powinniśmy ich produkować coraz więcej. Ale zanim się one pojawią, można również oglądać zwykłe programy HD w wersji interpolowanej do 4K, uzyskując obraz bliski 4K.

PP: Następne pytanie: co się stało z 3D?

GP: 3D jest w każdym produkcie…

PP: No tak, ale dziś 3D nie ma żadnej promocji. Kiedy odwiedzałem poprzednie targi IFA, każdy producent telewizorów miał duże logo 3D na swoim stoisku. To była główna, najbardziej promowana technologia stosowana w telewizorach.

MT: …w zeszłym roku tylko jeden.

PP: No właśnie. Producenci przestali promować 3D.

GP: Pozwolę sobie odpowiedzieć w ten sposób: ludzie zrozumieli, że 3D w telewizorach po prostu jest. Przez ostatnie lata promowaliśmy 3D jako nowy trend i musieliśmy wyjaśniać, jak to działa i jakie daje możliwości rozrywki. Teraz 3D już się generalnie przyjęło. Widzimy, że klienci odwiedzający znane sklepy z elektroniką oczekują 3D w telewizorach.

MT: 3D staje się standardową funkcją.

PP: Czyli nie planują Państwo wycofania tej funkcji?

MT: Nie.

PP: Bo, kiedy popatrzy się na poprzednie lata, 3D było na rynku konsumenckim jak sinusoida. Pamiętam, że 20, może 15 lat temu na rynku pojawiły się okulary migawkowe 3D-MAX dla komputerów PC, to było chyba w roku 1996 lub 1997. Potem przez jakiś czas o 3D się w ogóle nie mówiło, jeszcze później o 3D mówili wszyscy, a teraz znów o 3D jest cicho. Czy to znaczy, że nabywcy nie potrzebują 3D, czy raczej że traktują je jak standardową funkcję?

GP: Nabywcy nadal chcą mieć tę funkcję w telewizorze, ale dla nas jest to tylko jeden z aspektów telewizora. Tak naprawdę koncentrujemy się na jakości obrazu, jakości dźwięku — bardzo ważnej dla Sony we wszystkich wprowadzanych produktach — oczywiście na najlepszej łączności, najlepszym możliwym wzornictwie i, naturalnie, 4K. 3D jest generalnie akceptowane i rozumiane przez klientów. Mają wybór, jeśli chcą obejrzeć całą rodziną film w 3D, mają taką możliwość.

PP: Co będzie następną ważną cechą telewizorów, „the next big thing”? Nie uważam 4K za NASTĘPNĄ ważną cechę, traktuję je jako coś, co już jest. Więc co będzie następne? 8K? Jakaś inna technologia?

MT: Dlaczego nie uważa Pan 4K za następną ważną cechę?

PP: Uważam, ale to jest coś, co można już kupić w sklepie, a nie coś, czego można oczekiwać w przyszłości. Na państwa scenie nie widziałem niczego powyżej 4K. Niektórzy producenci — nie wiem, czy na tegorocznych targach IFA, bo dziś przez cały dzień jestem u Sony — pokazują być może 8K albo inną technologię. Jestem ciekawy, czy myślą państwo o czymś, co może stać się następcą 4K.

MT: My koncentrujemy się na 4K.

GP: Czy widział Pan pokaz sklepu elektronicznego z projektora? Life Space UX?

PP: Nie.

GP: To bardzo ciekawe. To nowość, coś innego, to nie jest standardowa rozrywka. Ale najlepiej zobaczyć to na własne oczy. A jeśli chodzi o rynek telewizorów, zdecydowanie koncentrujemy się na 4K, bo — tak jak Pan mówi — wiąże się z tym infrastruktura, treści, dostarczanie treści, potrzebne jest szerokopasmowe łącze albo nadawcy. A zatem jest jeszcze wiele do zrobienia, by stworzyć ten rynek 4K, który będzie jednym z kluczowych segmentów. Tym zajmujemy się dzisiaj. Niemniej jednak, projektor do projekcji z małej odległości będzie dla Pana ciekawy.

PP: Chciałbym porozmawiać teraz o technologiach smart w telewizorach. Technologie te są coraz bardziej zaawansowane i czy możemy się spodziewać, że następna konsola PlayStation będzie zwyczajnie wbudowana w telewizor? Że telewizor będzie wystarczająco wydajny, by zawierać konsolę, nazwijmy ją PlayStation 5?

GP: Ludzie chcą grać wszędzie, gdzie są, na dowolnym produkcie. Jak Pan pewnie wie, zamierzamy uruchomić w Stanach Zjednoczonych serwis PlayStation Now, który umożliwi między innymi uruchamianie gier przeznaczonych na PlayStation na telewizorze. Więc obecnie nie będziemy integrować konsoli PlayStation z telewizorem. Chcemy natomiast rozszerzać możliwości gry, między innymi na produkty serii Xperia Z3. Gry przeznaczone na PlayStation 4 będzie można uruchamiać na smartfonach, na tabletach Z3. W Stanach Zjednoczonych uruchamiamy ten serwis przeznaczony do strumieniowej transmisji gier. Tak wygląda sytuacją na chwilę obecną.

PP: A czy myśleli państwo o przeniesieniu technologii smart z telewizorów do smartfonów? Bo w tej chwili mamy urządzenia, które przypominają smartfon z dużym ekranem. A to po prostu nowoczesne telewizory. Wyposażone w procesor, pamięć, w przypadku niektórych producentów nawet w system operacyjny Android. I to jest smart TV w telewizorze. I mamy drugie urządzenie: smartfon. Obecnie wiele osób używa tych urządzeń razem: przesyłają filmy ze smartfona do telewizora, uruchamiają gry, przeglądają internet. Pomyślałem więc, że niezłym pomysłem byłoby może usunięcie wszystkich tych podzespołów z telewizora, pozostawię nie ich tylko w smartfonie i strumieniowe przesyłanie wszystkich treści smart TV ze smartfona do telewizora. To chyba niezły pomysł?

MT: Powiedziałbym, że to zupełnie unikatowy pomysł! (śmiech)

GP: The next big thing! (śmiech) Tak, korzystanie z funkcji smart na telewizorze, oglądanie YouTube czy programów telewizyjnych z serwisów catch-up TV, możliwość zrobienia tego samego na tablecie — wrażenie będzie doskonałe. Myślę, że ludzie chcą mieć możliwość kopiowania zawartości jednego ekranu na inny, taka możliwość już istnieje. Oczekują możliwości oglądania treści albo na dużym ekranie, albo na smartfonie. Myślę jednak, że dziś mamy do czynienia z różnymi użytkownikami. Niektórzy oglądają wyłącznie telewizję i im to wystarcza. Wiele osób zaczyna używać obok telewizora także drugiego albo i trzeciego ekranu… W każdym razie zachowujemy funkcję smart w telewizorze, bo jest ona bardzo ważna dla osób, które po prostu chcą oglądać przyjemne treści na dużym ekranie.

PP: Przechodząc do aparatów: dlaczego Sony ma tak dużo rodzajów mocowania do aparatów?

GP: Co Pan rozumie przez „tak dużo”? Mamy tylko dwa rodzaje mocowania, typu A i typu E. Na rynku zachodzą obecnie duże zmiany. Rozwija się segment aparatów bezlustrowych, w Europie całkiem szybko, kurczy się natomiast rynek tradycyjnych lustrzanek cyfrowych. Z tego powodu mamy ofertę produktów z mocowaniem typu A, przeznaczonych do tradycyjnych lustrzanek cyfrowych. Coraz mocniej inwestujemy też w produkty z mocowaniem typu E, przeznaczone do modeli bezlustrowych. Na pewno zauważył Pan, że systematycznie wprowadzamy na rynek wiele produktów z mocowaniem typu E, cechujących się doskonałymi parametrami. Równocześnie nie zaniedbujemy rynku produktów z mocowaniem typu A, czego przykładem jest nowy korpus A77II.

GP: Nie chcemy wprowadzać komplikacji, chcemy oferować tym klientom możliwie dużo obiektywów.

PP: Ostatnie pytanie: dlaczego zrezygnowali państwo z marki NEX?

GP: Hmm. Tak jak powiedziałem: na rynku zachodzą zmiany i uznaliśmy, że nadeszła pora na połączenie tych dwóch marek, α i NEX, w  jedną kategorię, którą nazywamy „wymiennymi obiektywami”. Obecnie całościowo patrzymy na tę grupę produktów. Uważamy, że nabywcy mają wybór i że wybraliśmy właściwy moment na połączenie tych dwóch marek w jedną, na skierowanie na rynek przekazu o mocnych stronach marki α.

PP: Czyli chodziło o uproszczenie nazewnictwa?

GP: Być może. Powiedzmy, że tak. Nie chodzi nam o to, żeby mieć dużo urządzeń. Chcieliśmy zebrać pod jednym szyldem nasze atuty, takie jak duże przetworniki obrazu. Teraz są one skupione pod marką α.

PP: Bardzo dziękuję za rozmowę.

Spis treści
  1. Wywiad z Sony

Waszym zdaniem

arti012300

Zamiast sony podniecać się nie wiadomo jakimi właściwościami to zapomniało o użyteczności samego TV. Menuw sony to masakra. Przełączając kanały nie zobaczymy co leci a o pasku postępu raczej zapomnijmy. Takie podstatowe funkcje to w zwykłym tunerze za 100zł. Druga sprawa brakuje dwóch tunerów. Więc zacznijcie patrzeć też na użyteczność a nie na właściwości.

szulat00

jak na razie nie udało się udowodnić że człowiek jest w stanie swoim zmysłem słuchu odróżnić dźwięk CD od "wysokiej rozdzielczości" (mam na myśli rygorystyczne testy laboratoryjne a nie "wydaje mi się że na pewno słyszę"), a tu proszę, pan P.P. posiadł tę niezwykłą zdolność :-)

Zaloguj się, aby móc dodawać komentarze.