Sokowirówki, wyciskarki - obalamy mity

Marek Kowalski
Sokowirówki, wyciskarki - obalamy mity

Sokowirówka, czy wyciskarka? W Internecie możecie znaleźć mnóstwo informacji na temat sprzętu do wytwarzania soków: sokowirówek, wyciskarek, blenderów kielichowych itp. Z pewnością natknęliście się na wiele informacji wzajemnie sprzecznych, np. że sokowirówki "zabijają witaminy", czy że "wyciskarki dają dużo lepsze soki". Postanowiliśmy zdemitologizować wiele tego typu opinii. W naszym artykule znajdziecie informacje potwierdzone przez rzetelne badania naukowe, a nie "bo mnie się wydaje, że ten sok jest lepszy". Jedno jest pewne: wytwarzane w domu soki z warzyw i owoców na pewno warto pić.

6

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca spożywanie 400 g owoców i warzyw dziennie. Bardzo dobrym sposobem na wzbogacenie naszej codziennej diety w odpowiednią ilość warzyw i owoców jest wyciskanie (ew. wytłaczanie) z nich soków. Dzięki temu znacznie łatwiej jest nam przyswoić pożądaną ilość roślinnego pożywienia niż nosić ze sobą w ciągu dnia np. pół kilo warzyw, a potem je obierać, chrupać itp. Na rynku mamy bardzo szeroką ofertę sprzętu umożliwiającego przetworzenie pożywnej biomasy roślinnej w łatwo przyswajalny pokarm płynny lub półpłynny. 

 warzywa i owoce

Sokowirówka jest gorsza od wyciskarki! - MIT!

Niekiedy można się spotkać z takimi nieuzasadnionymi opiniami. W rzeczywistości to, które urządzenie jest dla nas lepsze zależy od naszych potrzeb. Sokowirówki szybkoobrotowe, potocznie nazywane właśnie po prostu jako "sokowirówki" rozdrabniają owoce i warzywa na mniejsze części, a następnie poprzez wykorzystanie siły odśrodkowej sok oddzielany jest od miąższu. Wyciskarki (pełna nazwa to wyciskarki ślimakowe) działają na odmiennej zasadzie - w tym przypadku owoce i warzywa są miażdżone przez wolnoobracające się tłoki ślimakowe. Miażdżenie powoduje wydzielenie soku z przetwarzanego surowca, sok ten jest następnie przefiltrowywany w celu oddzielenia miąższu. Choć w obu przypadkach możemy uzyskać soki, to płynny pokarm uzyskany z obu typów urządzeń trochę się różni. W przypadku sokowirówek najczęściej uzyskamy klarowną konsystencję soku, którą wielu konsumentów (a zwłaszcza dzieci) woli od gęstego i bardziej sycącego soku będącego produktem działania wolnoobrotowej wyciskarki ślimakowej. Jednak w żadnym razie nie oznacza to, że sok uzyskany w wyniku działania sokowirówki jest czymś gorszym. Po prostu, jeżeli wolicie soki klarowne, przygotujecie je w sokowirówce, a gdy preferujecie gęstsze soki - wybierzcie wyciskarkę.

Sok z wyciskarki ma więcej witamin! - MIT!

Nasza percepcja nas zwodzi - wielu ludzi z samego tylko faktu iż sok z wyciskarki jest gęstszy i masywniejszy, wysnuwa wniosek, że sok taki jest bardziej wartościowy pod względem ilości witamin niż klarowne soki z sokowirówek. Co na to nauka? Dzięki firmie Philips dotarliśmy do badań biologicznych przeprowadzonych przez naukowców Universität für Bodenkultur Wien (BOKU), czyli Uniwersytetu Przyrodniczego w Wiedniu (BOKU). W odpowiedzi na pytanie jaki poziom witamin zawierają soki zrobione przy użyciu różnych typów urządzeń (sokowirówek i wyciskarek) wiedeńscy naukowcy stwierdzili iż przęciętna zawartość witamin w sokach przygotowywanych przy pomocy obu typów urządzeń jest zbliżona. Mogą jednak występować pewne wahania ich ilości w zależności od użytych składników, czy zastosowanych urządzeń.

BOKU-witC

Powyższy zbiór wykresów pokazuje jaką ilość witaminy C udało się uzyskać dla różnych owoców i warzyw w zależności od tego, czy sok z nich był uzyskiwany za pomocą sokowirówki, czy też wyciskarki. W przypadku pomarańczy nieznacznie lepsza okazała się wyciskarka, różnica pomiędzy urządzeniami w przypadku owoców kiwi jest pomijalna, w pozostałych przypadkach również widać pewną przewagę wyciskarek.

BOKU-witA

Gdy jednak spojrzymy na kolejny wykres, okazuje się, że wystarczyło tylko zbadać ilość innej witaminy (na powyższym wykresie dane dotyczą witaminy A, a dokładniej ogólnie karotenoidów), a znaczną przewagę uzyskały sokowirówki. Na przykład sok z marchwi przyrządzony za pomocą szybkoobrotowej sokowirówki ma ponad dwukrotnie więcej karotenoidów aniżeli sok z tych samych warzyw uzyskany za pomocą wyciskarki. W przypadku pomidorów czy szpinaku przewaga sokowirówki nie jest już tak znacząca, niemniej wciąż widoczna. Zatem sokowirówki nie "generują" mniej witamin od wyciskarek - mit obalony.

BOKU-witEBOKU-witKW przypadku innych witamin również różnice są niewielkie i raz przewagę uzyskują sokowirówki (np. więcej witaminy K w soku z kiwi uzyskamy właśnie w nich), a raz wyciskarki (wycisną więcej witaminy E z pomidorów).

Sok z wyciskarki ma więcej błonnika! - PRAWDA (ale z pewnymi wyjątkami)

Odmienny sposób wytwarzania soku w wolnoobrotowych wyciskarkach ślimakowych ma zauważalny wpływ na ilość błonnika w soku, jednak i tutaj w niektórych przypadkach (zależnie od użytego surowca) przewagę mogą uzyskać szybkoobrotowe sokowirówki. Spójrzcie na poniższy wykres obrazujący badania wiedeńskich naukowców.

BOKU-stałe zawiesiny

Analiza stałych zawiesin (zawierających błonnik) pokazuje, że znacznie więcej ich znajdziemy w gęstszych sokach z wyciskarki, niemniej w przypadku marchwi, szpinaku, czy jabłek minimalnie więcej błonnika uzyskamy stosując sokowirówkę. Ale ogólnie to soki przygotowane przy użyciu wyciskarek są bogatsze w błonnik. To tłumaczy również dlaczego soki z wyciskarek są gęstsze i bardziej sycące, podczas gdy te z sokowirówki są raczej orzeźwiające i klarowne. Błonnik wykazuje działanie probiotyczne, wspierając florę bakteryjną układu pokarmowego; spowalnia wchłanianie węglowodanów i zapobiega nagłym wzrostom cukru we krwi, dzięki czemu energia dostarczana przez węglowodany wystarcza na dłużej. Soki z wyciskarki bogate w błonnik są na pewno bardziej sycące i korzystniej wpływają na nasz układ pokarmowy, dlatego jeżeli z pewnych względów zalecane jest dla nas by mieć dietę bogatą w błonnik, a wciąż jeszcze nie mamy wyciskarki do soków, warto rozważyć jej zakup.

Soki z wyciskarki/sokowirówki są słodsze - MIT!

Jedni uważają, że sok z sokowirówki jest słodszy, inni twardo oponują twierdząc, że to właśnie wyciskarkom zawdzięczamy większą słodycz. Ani jedni, ani drudzy nie mają racji - z badań naukowych wynika, że niezależnie od metody, czy też raczej urządzenia, którym się posługujemy w celu uzyskania soku, ilość cukru w sokach z sokowirówki czy wyciskarki jest zbliżona. 

BOKU-cukier

Powyższy wykres jasno pokazuje, że różnice pomiędzy ilością cukru w soku pozyskanym za pomocą sokowirówki, a tym z wyciskarki są pomijalne. Przy okazji jednak warto zwrócić uwagę na znaczne różnice pomiędzy ilością cukru w owocach a warzywach. Jak widać na wykresie sok z pomidorów zawiera zaledwie 6 gram cukru na 100 gram soku. Tymczasem w przypadku czerwonego grejpfruta w soku z tego owocu mamy niemal trzykrotnie więcej cukru. Dlatego zwracamy uwagę wszystkim miłośnikom soków, że poszukując odżywczych składników lepiej wybierać soki warzywne, a owocowe ze względu na znacznie większą zawartość cukru niech pozostaną - oczywiście wciąż wartościowym, ale jednak - deserem.

Waszym zdaniem

ciowit00

Niech autor artykułu wyjaśni jak sokowirówką wykonać sok ze szpinaku, jarmużu, pokrzywy, liści kapusty i temu podobnych warzyw liściastych. Odpowiedź jest jedna: NIE DA SIĘ. Sokowirówką możemy wykonać soki tylko z TWARDYCH owoców i warzyw bo tylko takie da się zetrzeć i odwirować, jak to jest opisane na wstępie artykułu. W związku z tym wyniki niektórych testów są dla mnie wątpliwe.
W okresie jesieni , zimy i wiosny przerabiam na potrzeby całej rodziny ponad 100 kg warzyw i owoców.
Pozdrawiam.

berry.berry00

Dokładnie, zgadzam się z przedmówcą. Juz wcvześniej gdzieś czytałam, że powyższe badania były zamówione przez Philips, dla mnie więc, są mało wiarygodne. Używałam sokowirówki parenaście lat, teraz mam wyiskarkę i na podstawie własnego doświadczenia, napiszę, że bardziej namacalne korzyści, zauważam korzystając z wyciskarki właśnie. Dużo lepsza przemiana materii, dzieci prawie w ogóle nie chorują w okresach zimowych, mój poziom żelaza wreszcie sie unormował. Pije dużo zielonych soków, których w ogóle nie potrafiła przygotowac sokowirówka. To w nich jest najwięcej korzystnych dla zdrowia witamin, wymienie chociaż wit D, czy K, nie wspominając o C i oczywiście błonniku. A proces samego używania i czyszczenia o kilka klas wyżej.

marek.janusz.kowalski00

@ciowit: niestety nie mogę się zgodzić ze stwierdzeniem "nie da się" bo się da. Proszę po prostu spróbować. Umyte kłębki liści szpinaku wrzucamy do sokowirówki i urządzenie da radę. Jeszcze lepiej będzie wrzucać szpinak razem z marchwią. Prosiłbym też o nie podawanie przykładów warzyw, o których nie ma ani słowa w artykule i cytowanych badaniach (pokrzywa, jarmuż, liście kapusty etc.). Nie mamy podstaw poddawać w wątpliwość testów, dopóki nie udowodnimy ich nierzetelności, a - proszę wybaczyć - przerabianie 100 kg, 200 kg czy nawet 500 kg owoców i warzyw w sezonie to nie jest argument pozwalający obalić badania mikrobiologiczne.
@berry, berry: nie bardzo rozumiem z czym dokładnie Pani się zgadza, fakt zamówienia badań przez jakąkolwiek firmę nie oznacza ich nierzetelności, tak się składa, że naukowcy nie pracują za darmo, więc ktoś za ich badania musi zapłacić. To że coś jest dla Pani mało wiarygodne, bo Pani tak uważa nie stanowi argumentu negującego prawdziwość badań. Z Pani wypowiedzi wynika jedynie, że preferuje Pani wyciskarkę - i bardzo dobrze. Lepsza przemiana materii z pewnością wynika z większej ilości błonnika, co zresztą wynika z badań, które jednak dla Pani są "niewiarygodne" choć potwierdzają to co Pani napisała. Konsystencja soków z sokowirówki jest z oczywistych względów inna, ale nie oznacza to w żadnym razie, że uzyskane soki są bezwartościowe czy w jakiś bezwzględny sposób gorsze. Są inne - to na pewno. Z czyszczeniem - pełna zgoda, będziemy jeszcze zresztą do tego wracać w naszych kolejnych artykułach. Pozdrawiam.

mia00

mi wystarczy wyciskarka z philipiaka. pozwala na przygotowanie pysznego soku, bez pozbawiania go walorów smakowych, odżywczych oraz pięknego koloru. Niska prędkość ma dodatkową zaletę ponieważ zimniejsza utlenianie, dzięki czemu mogę dłużej przechowywać sok.

waszkaewkana198400

Złota zasada odchudzania i kuracji oczyszczających: sok tylko z warzyw, owoce tylko z miąższem. Dlatego jak popsuła mi się sokowirówka i zaczęłam czytać o różnych robotach to wpadłam na to, że są wytłaczarki. I trzeba zwrócić uwagę na dwie rzeczy, które podpowiedział mi szwagier: najlepiej, żeby była wolnoobrotowa i miała moc większą niż 150 W. Jak wzięłam te kryteria to odpadło mi większość wytłaczarek ze sklepu agd, ale w końcu zamówiłam przez internet wytłaczarkę ronica i przynajmniej się nie boję, że się spali, a jak ma się na głowie dwójkę dzieci i męża to nie uśmiechałby mi się wydatek w postaci naprawiania. Podobnie miałam z mikserem, jak kupowałam to nie zwróciłam uwagi na moc i spalił się jak ubijałam białka... bez komentarza. Pozdrawiam

dama.daria00

wytłaczarka do soku to super sprawa - też mam i zawsze rano robię sobie sok z pomarańczy i grejfruta. Bomba witaminowa na cały dzień ;) no i szybko i łatwo

Zaloguj się, aby móc dodawać komentarze.

Testy produktów

więcej testów

Najczęściej poszukiwane