TGA

TGA, TARGA – format zapisu grafiki rastrowej.

TGA został opracowany przez firmę Truevision na potrzeby pierwszych kart graficznych dla komputerów PC, które obsługiwały bardziej zaawansowane palety kolorów (większą głębię kolorów). Pierwsza wersja TGA była wykorzystywana głównie w ten sposób, ale twórcy szybko zdali sobie sprawę z tego, ze format jest udany i może znaleźć zastosowanie także poza samymi kartami graficznymi. W wersji 2.0 dodali zatem kilka informacji do nagłówka, wśród których znalazły się między innymi wymiary (w pikselach) przechowywanej grafiki (wspomniane karty graficzne pracowały z rozdzielczością PAL lub NTSC, wiec taka informacja wcześniej nie była potrzebna).

Format TGA może przechowywać grafiki o głębi kolorów od 8 do 32 bitów na piksel, przy czym dla przykładu przy 32-bitowej głębi używane jest 24 bitów dla danych RGB i dla kanału alfa (opcjonalnie). TGA jest formatem bezstratnym, czyli podczas zapisu nie są tracone informacje o obrazie. Do kompresji może zostać użyty algorytm RLE.

Dzięki tym właściwościom i postaniu drugiej wersji formatu, stał się on popularny w różnych grach komputerowych, które zapisywały właśnie w tym formacie tekstury, lub wykonane w grze zrzuty ekranu.

Najczęściej poszukiwane

Porady

więcej porad