TomTom Go 6200 Wi-Fi - test nawigacji samochodowej

Marek Kowalski
TomTom Go 6200 Wi-Fi - test nawigacji samochodowej

Nawigacja samochodowa w postaci gotowego urządzenia a nie aplikacji na smartfon nie ma dziś łatwego życia. Jednak tego typu sprzęt ma sporo zalet i dobrym sposobem na ich poznanie jest bliższe przyjrzenie się dostarczonej do naszej redakcji nawigacji TomTom Go 6200 z dużym, sześciocalowym ekranem, wyposażonej zarówno w interfejs bezprzewodowy, jak i wbudowaną kartę SIM. Po przejechaniu z tym urządzeniem niemal 2 tysięcy kilometrów możemy co nieco powiedzieć Wam na jego temat. Zapraszamy do naszej recenzji TomTom Go 6200.

0

Nawigacja samochodowa? A na co to komu? Być może niektórzy z Was zadają sobie to pytanie. Przecież wobec olbrzymiej popularności smartfonów, wystarczy zainstalować na telefonie odpowiednią aplikację i również zostaniemy pokierowani. Prawda? Owszem, ale nie do końca. Przede wszystkim dedykowane urządzenie ma tę zaletę, że nie drenuje baterii smartfona. Urządzenie ma własny akumulator. Ponadto żadna darmowa aplikacja nawigacyjna na smartfon nie może się równać dokładnością jeżeli chodzi o mapy oferowane w komercyjnych rozwiązaniach. Prosty przykład: testowana przez nas nawigacja TomTom Go 6200 w trakcie aktualizacji pobrała ponad 6 GB danych w postaci zaktualizowanych map całej Europy. Chyba żadna darmowa aplikacja nie oferuje tak szczegółowych zbiorów danych nawigacyjnych, a nawet w przypadku tych komercyjnych programów bywa z tym różnie. Ponadto komercyjne aplikacje nawigacyjne często oferowane są w modelu subskrypcyjnym (aktualizacje map dostępne są tylko przez jakiś czas). W przypadku testowanej przez nas nawigacji aktualizacje map są zapewnione - jak twierdzi producent - dożywotnio. W dalszej części materiału wyjaśniamy jednak, jak to pojęcie definiuje producent. Wracając do meritum, zacznijmy od tego, co otrzymujemy w zestawie sprzedażowym wraz z TomTom Go 6200.

TomTom Go 6200 - akcesoria i pierwsze wrażenie

tomtom-01

Urządzenie zostało dostarczone do redakcji w oryginalnym, estetycznym opakowaniu producenta. Choć bezpośrednio na opakowaniu brakuje informacji w języku polskim, to wewnątrz pudełka znajdziemy wielojęzyczną, w tym i po polsku, instrukcję obsługi. Opakowanie zdradza podstawowe funkcje urządzenia: oprócz samej nawigacji, również współpracę ze smartfonem oraz obecność bezprzewodowego interfejsu sieciowego (Wi-Fi) za pośrednictwem, którego możemy dokonywać aktualizacji wszystkich danych. Na pudełku nie było tego widać, ale testowane urządzenie jest również fabrycznie wyposażone w kartę SIM. Więcej o tym napiszemy przy okazji omawiania samego nawigowania.

tomtom-02

W pudełku, oprócz samej nawigacji znaleźliśmy uchwyt mocowany do szyby pojazdu, kabel USB-microUSB, przejściówkę zasilającą z gniazda zapalniczki do USB oraz wielojęzyczną instrukcję obsługi (również po polsku). Uwaga, producent podaje, że nawigacji nie należy podłączać do gniazda USB w aucie (w nowszych pojazdach są już takie gniazda). Trzeba użyć dostarczanej przez producenta przejściówki z gniazda zapalniczki, gdyż moc dostarczana przez wbudowane w samochód gniazda USB może być niewystarczająca do ładowania i zasilania nawigacji.

tomtom-03

Dołączany kabel możemy podłączyć bezpośrednio do urządzenia (np. by przenieść dane aktualizacyjne z komputera na nawigację), ale znacznie lepiej użyć do tego celu załączonego uchwytu, w którym również znajduje się gniazdko microUSB. Zaletą jest użycie takiego właśnie gniazdka, a nie jakiegoś własnego rozwiązania firmy TomTom. Dzięki temu, gdyby kabel uległ uszkodzeniu z łatwością wymienimy go na nowy, gdyż tego typu przewody są powszechnie stosowane np. do ładowania telefonów komórkowych, choć producent w instrukcji zawarł informację, iż nie każdy kabel USB-microUSB może działać poprawnie z urządzeniem i należy używać wyłącznie tego dostarczonego w zestawie.

tomtom-04

Cały tył urządzenia wypełnia kratownica wbudowanego głośnika. Jest on na tyle mocny, że nie będzie problemu z usłyszeniem komunikatów nawigacji nawet w miejskim zgiełku przy akompaniamencie głośno pracującego silnika auta. W dolnej części urządzenia znajduje się jeszcze dodatkowe gniazdko na kartę pamięci w standardzie microSD. Na takiej karcie można przechowywać np. dodatkowe mapy, zapisane trasy czy ślady GPS. Trzeba jednak pamiętać, że na jednej karcie pamięci nie zachowamy jednocześnie map TomToma i np. zdjęć z wakacji, gdyż TomTom stosuje inny format zapisu niż ten stosowany np. w smartfonach czy komputerach, dlatego karta, której planujemy użyć w testowanej nawigacji musi być pozbawiona innego typu danych (które i tak będą z niej usunięte w procesie formatowania).

TomTom Go 6200 - pierwsze uruchomienie, konfiguracja i aktualizacja

Zwykle z nawigacji korzystamy w samochodzie, jednak testowany model warto podłączyć do zasilania i uruchomić po raz pierwszy w domu, zwłaszcza gdy mamy własną, domową sieć Wi-Fi z dostępem do internetu. Dzięki temu sprawnie będziemy mogli pobrać aktualizacje danych po pierwszym uruchomieniu i przeprowadzeniu wstępnej konfiguracji urządzenia. A propos konfiguracji, jest ona bardzo prosta. Najpierw wybieramy język w jakim urządzenie będzie porozumiewać się z użytkownikiem. Jednym z języków do wyboru jest oczywiście polski.

 tomtom-05

Kolejnym etapem działania jest nawiązanie połączenia z siecią bezprzewodową. Urządzenie automatycznie wykrywa sieci WiFi funkcjonujące w najbliższym otoczeniu. Po wskazaniu naszej domowej sieci wystarczy podać hasło i urządzenie poprawnie połączyło się z internetem. Automatycznie też od razu otrzymaliśmy powiadomienie o dostępności najnowszych aktualizacji wraz z jednoczesną informacją by proces ten przeprowadzić właśnie za pośrednictwem sieci Wi-Fi. Nic dziwnego, bo - jak widać na powyższej ilustracji - porcja danych aktualizacyjnych może być naprawdę spora. W naszym przypadku podczas najnowszej aktualizacji map Europy, urządzenie pobrało z Sieci blisko 7 GB danych. Proces aktualizacji jest praktycznie bezobsługowy, ze względu jednak na ilość pobieranych danych należy pamiętać o dostarczeniu zasilania do urządzenia (podłączenie do ładowarki USB np. smartfonu - działa, sprawdziliśmy) oraz o odrobinie cierpliwości. Czas pobierania jest zależny od szybkości naszego łącza internetowego.

tomtom-05a

Po zaktualizowaniu danych urządzenie wyświetla mapę najbliższej okolicy, w naszym przypadku była to mapa Warszawy z naniesionymi informacjami o aktualnych korkach. Ta ilość czerwieni mówi jedno: korków jest naprawdę dużo. Kolor i wzór danego paska również ma znaczenie, dzięki temu możemy odróżnić gdzie jest zatrzymany całkowicie ruch, korek, wypadek, roboty drogowe, zamknięty pas ruchu czy inne zdarzenie mające wpływ na ruch drogowy. Szczegółową legendę oznaczeń na mapie znajdziemy w instrukcji obsługi (jej wersja rozszerzona jest dostępna online na witrynie producenta). Z boku ekranu (po lewej stronie) mamy przycisk widoku pozwalający przełączać się pomiędzy widokiem mapy a nawigacji, jak również przyciski powiększenia/oddalenia, wiadomo do czego :)

Podczas wstępnej konfiguracji urządzenia otrzymujemy również propozycję sparowania nawigacji z posiadanym telefonem. Jeżeli tylko dysponujemy smartfonem wyposażonym w bezprzewodowy interfejs bluetooth, warto to zrobić. Dzięki temu otrzymujemy "gratis" zestaw głośnomówiący do auta.

tomtom-06

Po sparowaniu nawigacji z telefonem, w dolnym prawym rogu ekranu pojawia się ikonka ze słuchawką. Oznacza to, że urządzenie jest gotowe do współpracy ze smartfonem. Do tej kwestii jeszcze wrócimy, tymczasem czas na nawigowanie - główną funkcję testowanego urządzenia.

TomTom Go 6200 - Ekran nawigacji, płynność, jakie informacje, itp.

tomtom-10

Wytyczanie tras jest w testowanym urządzeniu bardzo proste i intuicyjne. Gdy urządzenie znajdzie już proponowaną dla nas trasę łączącą miejsce w którym aktualnie się znajdujemy z wprowadzoną lokalizacją docelową, z boku ekranu (po prawej stronie) pojawia się panel informacji dodatkowych. Tzw. pasek trasy. Jest on wyświetlany tylko w sytuacji gdy mamy zaplanowaną jakąś trasę. Znajduje się na nim przewidywany czas dotarcia do celu, odległość do celu i szacowany czas podróży. Oprócz tego na pionowym pasku prezentowane są piktogramy informujące o najbliższych stacjach benzynowych, danych z usługi TomTom Traffic, fotoradarach i strefach pomiaru prędkości itp. Liczba wyświetlana obok najniższego (czyli miejsca najbliższego naszej aktualnej lokalizacji) piktogramu określa odległość od sygnalizowanego punktu.

tomtom-11

Stojąc w dużym korku nigdy nie wiemy, czy ów ma długość 500 metrów czy 5 kilometrów i jak długo zajmie nam jego pokonanie. Z testowaną nawigacją nie ma tego problemu i musimy przyznać, że usługa TomTom Traffic działa bardzo sprawnie. O zbliżaniu się do korka jesteśmy informowani znacznie wcześniej, gdy już w niego wjedziemy (bo np. nie mamy alternatywy), urządzenie powiadomi nas ile czasu zajmie pokonanie zatoru na trasie i jak długi on jest. W przypadku pokazanym na ilustracji do końca korka mieliśmy jeszcze 470 metrów i choć wlekliśmy się zaledwie 6 km/h to byliśmy spokojni wiedząc, że skończy się on za dwie minuty (czerwona wartość na górze paska trasy). 

Skąd nawigacja ma te informacje? Na początku artykułu wspomnieliśmy, że testowany przez nas topowy model nawigacji TomTom Go 6200 jest standardowo wyposażony w kartę SIM, jest ona na stałe wbudowana w urządzenie i od razu aktywna. Dzięki takiemu rozwiązaniu w trakcie podróży nawigacja automatycznie pobiera dane dotyczące np. aktualnej sytuacji na drodze informując o korkach czy innych utrudnieniach takich jak np. roboty drogowe, objazdy itp. Przykład tego typu informacji widoczny jest własnie na powyższej ilustracji.

W tańszych urządzeniach tego producenta pozbawionych wbudowanej karty SIM, dane o korkach, utrudnieniach itp. są pobierane za pośrednictwem smartfonu, z którym nawigacja jest sparowana (telefon musi mieć dostęp do intenretu za pośrednictwem sieci komórkowych). Oznacza to miesięczne zużycie danych na poziomie ok. 7 MB.

W przypadku opisywanego tu urządzenia nie musimy się jednak przejmować tym limitem, gdyż wszystkie aktualne informacje drogowe są pobierane przez wewnętrzny moduł GPRS (do tego właśnie służy wbudowana karta SIM). Modułu tego nie użyjemy do jakiejkolwiek komunikacji internetowej, zresztą GPRS jest zbyt powolnym standardem przesyłu danych przez sieć komórkową, by nadawał się np. do surfowania, jednak doskonale spełnia swoją rolę jako interfejs umożliwiający odbiór niewielkich porcji danych z informacjami drogowymi. Tę funkcję mamy w cenie urządzenia, za dostęp do sieci komórkowych i przesyłania danych drogowych za ich pośrednictwem nie płacimy ani grosza. Użytkownik nie wie nawet z jakim operatorem w danej chwili jest połączona jego nawigacja. Nie ma to znaczenia, grunt że usługa TomTom Traffic i inne wymagające połączenia i odbioru danych, po prostu działają.

tomtom-12

Na powyższej ilustracji inny przykład: nawigacja ostrzega kierowcę przed obszarami z automatycznym pomiarem prędkości. Dojazd do takiej strefy jest sygnalizowany zarówno na bocznym pasku trasy, jak i na samym ekranie nawigacji (biała linia wzdłuż trasy). Ponieważ, jak wiemy w strefach tych zapłacimy mandat, jeżeli nasz pojazd będzie miał wyższą średnią prędkość niż dopuszczalna maksymalna na danym terenie, nawigacja ułatwia nam przejazd na bieżąco wyświetlając aktualną średnią dla danej strefy (wartość ta jest widoczna na pasku trasy pod piktogramem ze znakiem ograniczenia prędkości obowiązującej w danym miejscu). Ponadto w dolnej części paska trasy prezentowana jest informacja jak daleko mamy do końca danej strefy kontroli.

tomtom-13

Niestety, w beczcie przygotowanego przez TomTom miodu znaleźliśmy też łyżkę dziegciu. Mimo korzystania z najbardziej aktualnych map dostępnych w momencie testowania sprzętu potrafiliśmy znaleźć miejsca, które na mapie nawigacji wyglądały tak jak pokazano na ilustracji. Dodajmy, że droga po której się poruszaliśmy nie powstała wczoraj i naszym zdaniem już dawno powinna znaleźć się w danych aktualizacyjnych firmy TomTom. Pomniejszym problemem, który wykryliśmy w trakcie korzystania z urządzenia była dziwna wymowa niektórych nazw przez standardowo skonfigurowany tzw. głos automatyczny (nazwany przez producenta "Zosia"). Cóż gdy jechaliśmy na wschód trasą numer dwa (międzynarodowa droga E30). Otóż Zosia co jakiś czas, przy manewrach mówiła na przykład "Zjedź z ronda, drugi zjazd, kierunek Te-procent-respol". Tak, zamiast nazwy granicznego miasta polskiego na wschodzie (Terespola) słyszeliśmy wyraźnie "te-procent-respol". Problem ten jednak znikł po kolejnej aktualizacji danych, nie występował również w przypadku zmiany głosu na nagrany. A skoro o zmianach ustawień mówimy, czas przejść do kolejnej części artykułu.

TomTom Go 6200 - Ustawienia i personalizacja

tomtom-07

Menu urządzenia pozwala łatwo wytyczać trasy, w szczególności, gdy zdefiniujemy w nim często używane adresy, takie jak np. nasz dom. Również powtarzanie tras ułatwia ikona Poprzedni cel. Miejsc wstępnie zdefiniowanych może być oczywiście więcej, a dostęp do nich uzyskamy po wskazaniu Moje miejsca.

tomtom-08

Nawigacja ma również funkcję rejestracji śladu trasy, niezależnie od tego, czy jedziemy wstępnie zaplanowaną trasą, czy też po prostu spontanicznie podróżujemy po ciekawych okolicach. Zapisany ślad można wyeksportować w popularnym w programach geograficznych formacie GPX, zapisać na karcie pamięci urządzenia, a następnie na komputerze udostępnić znajomym itp.

Istotną użytecznie funkcją jest sterowanie głosowe. Po wypowiedzeniu (przy standardowej konfiguracji urządzenia) frazy "cześć TomTom" nawigacja uaktywnia tryb nasłuchu, w którym może przyjąć wypowiadane przez nas polecenia. Urządzenie podpowiada również jakiego typu polecenia mogą być akceptowane, wyświetlając je na ekranie. Warto zaznaczyć że jakość rozpoznawania rośnie w trakcie korzystania z urządzenia, tak jakby sprzęt "uczył się" naszego głosu. O ile na początku nawigacja miała trochę kłopotów z prawidłowym rozpoznawaniem, to po pewnym czasie jakość detekcji i prawidłowej interpretacji poleceń była coraz wyższa.

tomtom-09

Korzystając z nawigacji TomTom Go 6200 możemy również sami udostępniać informacje innym użytkownikom produktów tej firmy, np. zgłaszając obecność fotoradaru niezaznaczonego na mapie. Ikona kontakty daje dostęp do bazy kontaktów, zsynchronizowanej z urządzeniem po sparowaniu nawigacji z telefonem.

tomtom-14

W module Ustawienia mamy dostęp do funkcji pozwalających m.in. spersonalizować interfejs nawigacyjnych TomTom Go 6200.

tomtom-15

Zakres modyfikacji jest całkiem spory, do naszej dyspozycji są różne tryby działania paska trasy, czy widoku nawigacji. Możemy również wybrać, czy urządzenie ma automatycznie przybliżać widok nawigacji przed zbliżającymi się manewrami.

tomtom-16

Zmieniać można również czysto estetyczne elementy: kolorystykę ekranu, wielkość tekstu, kontrolek interfejsu ikon, jasność ekranu itp. Przy okazji nasze czujne redaktorskie oko nie pominęło drobnej literówki "teksu" zamiast "tekstu".

tomtom-17

Urządzenie daje również możliwość dopasowania dźwięków i ostrzeżeń wygłaszanych przez nawigację. Jest to przydatne na przykład, gdy podróżujemy z dzieckiem, które smacznie zasnęło w foteliku na tylnym siedzeniu i nie chcemy by komunikat o manewrze wyrwał je z drzemki.

tomtom-18

Skoro o głosach mowa, urządzenie standardowo jest skonfigurowane na wspomniany już wcześniej automatyczny głos (generowany komputerowo) o nazwie "Zosia". Opcjonalnie możemy wybrać dwa nagrane głosy ludzkie: męski i żeński. Automatyczna "Zosia" jakkolwiek trochę zrobotyzowana mówi kobieco.

tomtom-19

Wspomnieliśmy wcześniej o komendzie aktywującej sterowanie głosowe. Nie musimy jednak mówić "cześć TomTom". Urządzenie pozwala na zmianę tej frazy na dowolną jaką nagramy. Nawigacja przy domyślnych ustawieniach może pytać nas czy np. akceptujemy alternatywną trasę, wystarczy wtedy po prostu odpowiedzieć "Tak". Działa.

tomtom-20

Urządzenie jest ściśle powiązane z usługą online firmy TomTom o nazwie MyDrive. Po zalogowaniu się w MyDrive możemy w domu zaplanować wygodnie trasy, a następnie będą one automatycznie zsynchronizowane z urządzeniem przypisanym do naszego konta. Przy planowaniu dłuższych wyjazdów z licznymi przystankami, itp. będzie to na pewno wygodna opcja. Warto również zaznaczyć, że MyDrive jest usługą, którą można wykorzystać jako alternatywny sposób wymiany informacji pomiędzy nawigacją a smartfonem. A skoro o smartfonie mowa, czas na kolejny rozdział.

TomTom Go 6200 - Współpraca ze smartfonem

tomtom-21

TomTom Go 6200 współpracuje z inteligentnymi, smartfonowymi asystentami: Google Now oraz Siri. W naszym przypadku funkcję tę sprawdzaliśmy łącząc urządzenie ze smartfonem Nexus 5X pracującym pod kontrolą systemu Android. Dlatego też po naciśnięciu ikonki słuchawki możemy bezpośrednio do nawigacji wydać głosem polecenie asystentowi Google Now. Opcjonalnie można asystenta wywołać również głosowo, wystarczy najpierw powiedzieć "cześć TomTom", następnie "aktywuj telefon" i już możemy wypowiadać pytanie do asystenta Google Now. Jego odpowiedź na smartfonie zostanie nam przekazana i wyświetlona na ekranie nawigacji, może być przeczytana, bądź też wywoła opowiednią reakcję telefonu (zależy to od wydanego polecenia). W każdym razie np. po wypowiedzeniu frazy "zadzwoń do [imię i nazwisko]" nawigacja właściwie przekazała do Google Now polecenie, a smartfon rozpoczął realizację połączenia do odpowiedniej osoby. Oczywiście prowadząc samochód nie powinniśmy sięgać po telefon - bez obaw, rozmowę również możemy przeprowadzić za pośrednictwem urządzenia TomTom Go 6200, które może pełnić rolę zestawu głośnomówiącego. Ma ono wbudowany mikrofon i oczywiście głośnik, co wystarcza do tego by rozmawiać bez odrywania rąk od kierownicy. Przy okazji zachęcamy do zapoznania się z materiałem wyjaśniającym, jakie możliwości oferuje Google Now - inteligentny asystent w urządzeniach z Androidem.

tomtom-22

Nawigacja automatycznie wyświetla numer połączenia przychodzącego lub nazwę kontaktu (jeżeli osobę dzwoniącą mamy w swoich kontaktach w telefonie), można odebrać wskazując zielony przycisk.

tomtom-23

Jeżeli nie odbierzemy połączenia, nawigacja ułatwi nam oddzwonienie do osoby, która próbowała się z nami połączyć.

tomtom-24

Ciekawą funkcją jest również odczytywanie na głos wiadomości SMS przychodzących na sparowany z nawigacją smartfon. Dzięki takiemu rozwiązaniu możemy poznać treść SMS-a bez odrywania rąk od kierownicy i bez konieczności patrzenia na ekran nawigacji czy smartfonu. 

TomTom Go 6200 - Dożywotnie mapy, jak to rozumieć?

Nawigacja samochodowa to sprzęt, który ma szansę "przeżyć" auto, w którym była używana. Dlatego też istotnym pytaniem, które może być stawiane przez potencjalnego nabywcę, zwłaszcza zainteresowanego sprzętem, co tu ukrywać, drogim jest: co tak naprawdę oznacza dożywotnia aktualizacja danych?

Skontaktowaliśmy się z firmą TomTom jako potencjalni nabywcy testowanego przez nas sprzętu i zadaliśmy to pytanie. Z odpowiedzi nam udzielonej, wynika, że w przypadku sprzętu dość nowego, a z takim właśnie mieliśmy w redakcji do czynienia, pojęcie "dożywotnia aktualizacja" oznacza okres nie mniejszy niż 10 lat. To dość istotna informacja, ponieważ poniekąd tłumaczy wysoką cenę urządzenia. Dla wyjaśnienia: wybierając urządzenie z limitowanym zakresem aktualizacji, chcąc zachować dostęp do aktualnych map po upływie okresu ich dostarczania, będziemy musieli zakupić mapy. A te nie są tanie. W oficjalnym sklepie firmy TomTom najbardziej aktualna mapa naszego kraju (wersja 9.80) kosztuje aktualnie 179,95 zł. Należy przy tym pamiętać, że za tę cenę otrzymamy tylko jedną mapę, jednego kraju (tu: Polski) bez jej kolejnych aktualizacji.

Dostępna jest również opcja usługowa. Usługa aktualizacji map Polski (i tylko Polski), czyli dostęp do najnowszej mapy oraz czterech aktualizacji w ciągu roku jest już wyceniona na kwotę 199,95 zł. Jak łatwo policzyć kontynuowanie tej usługi przez 10 lat, czyli termin interpretowany przez TomTom jako "minimalny czas" świadczenia bezpłatnych aktualizacji dla testowanego modelu TomTom Go 6200 kosztowało by nas niemal 2000 zł. To więcej niż cena całego testowanego sprzętu wraz z zawartym w pakiecie "dożywotnim" pakietem aktualizacji (i to nie tylko map, ale również usługi Fotoradary czy Traffic). Prosimy też pamiętać o jeszcze jednym "drobiazgu". W TomTom Go 6200 dożywotnio otrzymujemy mapy nie tylko Polski, lecz całego świata. Oczywiście standardowo w pamięci urządzenia przechowywana jest mapa wybranego regionu (w naszym przypadku była to mapa Europy).

Mając to na uwadze, stwierdzamy że kwota 1799 zł, na jaką producent wycenia testowane urządzenie jest wciąż bezwzględnie wysoka, niemniej wybierając nawigację w postaci urządzenia zawsze powinniśmy zwracać uwagę, na jaki okres mamy dostęp do aktualizacji map! Może się bowiem okazać, że wybierając tani sprzęt de facto zapłacimy więcej za niezbędne do prawidłowej nawigacji, aktualne dane nawigacyjne.

TomTom Go 6200 - Podsumowanie

TomTom Go 6200 to najbardziej zaawansowane urządzenie nawigacyjne typu "nawigacja przenośna" dostępne w aktualnej ofercie firmy TomTom. Sprzęt jest bardzo drogi - kosztuje w sklepie online producenta 1799 zł (choć w innych sklepach - patrz poniżej - można go nabyć zauważalnie taniej). Ale też jest bardzo funkcjonalny i oferuje naprawdę sporo możliwości ułatwiających poruszanie się po drogach. W trakcie naszych testów jednak udało nam się dostrzec pewne niedociągnięcia, jak np. brak ulicy po której się poruszaliśmy, ale takich wpadek odnotowaliśmy tylko dwie w trakcie blisko 2 tysięcy kilometrów, podczas których urządzenie nam towarzyszyło. Patrząc na cenę, pewno wielu z was puka się w głowę, zwłaszcza gdy w smartfonach dostępne są darmowe nawigacje, ale od strony funkcjonalnej nie mają one żadnych szans w porównaniu z testowanym urządzeniem. Oczywiście jest zrozumiałe, że gdy w dalszą trasę jedziemy raz w roku, nie jesteśmy zawodowymi kierowcami, to tego typu inwestycja może być przesadzona. Po prostu jeżeli uważasz że przedstawione tu rozwiązanie jest bezsensowne, to po prostu nie potrzebujesz takiej nawigacji. Z pewnością jednak znajdzie się grupa ludzi, dla których nawigacja o tak szerokiej funkcjonalności będzie miała zdecydowaną rację bytu.

Waszym zdaniem

Brak opinii.

Zaloguj się, aby móc dodawać komentarze.