Whirlpool podsumowuje rok 2016 w branży AGD

Marek Kowalski
Whirlpool podsumowuje rok 2016 w branży AGD

Whirlpool - największy producent sprzętu AGD na świecie - podsumował kończący się rok 2016. Na specjalnie zorganizowanym spotkaniu prasowym, przedstawiciele Grupy Whirlpool zaprezentowali dane podsumowujące dotychczasowe osiągnięcia koncernu, jak również przedstawili przybyłym dziennikarzom plany na przyszłość. Zgodnie z przewidywaniami firmy do końca grudnia bieżącego roku, skumulowany wzrost rynku w 2016 roku wyniesie ok. 5 procent (w wymiarze ilościowym). Przekaz jest jasny - kupujemy coraz więcej nowoczesnego sprzętu AGD.

0

Whirlpool to firma obecna na wszystkich rynkach świata. W portfolio tej korporacji, oprócz natywnej marki Whirlpool znajdują się również produkty Kitchen Aid (drobne AGD z segmentu premium), Hotpoint, Indesit (to efekt połączenia się Whirlpoola z Indesitem), znana na polskim rynku marka Polar, a także obecne na wielu światowych rynkach marki Consul, Bauknecht, Maytag, Amana, Brastemp, Acros, Jenn-Air, Diqua, Affresh, Swash, Gladiator czy Whirlpool Water.

Przedstawiciele Grupy Whirlpool przekazali nam informacje dotyczące pozytywnych trendów na rynku AGD, który od kilku lat odnotowuje regularny wzrost. Zwrócono uwagę na relatywnie słabszą sprzedaż w pierwszych miesiącach 2016 roku, niemniej od kwietnia widać bardzo dużą dynamikę wzrostu. Nieoficjalnie w rozmowach zakładaliśmy, iż jest to efekt rządowego programu 500+, z którego wypłaty rozpoczęły się właśnie mniej więcej w owym czasie. Wzrost sprzedaży produktów AGD dostępnych w portfolio Grupy Whirlpool był spowolniony jedynie we wrześniu i październiku, ale już listopad to powrót do tendencji wzrostowej. Dlatego też przewidywany dla całego roku wzrost zakupów ilościowych w stosunku do roku poprzedniego (2015) dla wszystkich kanałów dystrybucyjnych wyniesie ok. 5 procent.

whirlpool-przedstawiciele-firmy

Przedstawiciele firmy Whirlpool: od lewej Krzysztof Sobula, Dyrektor ds. Marketingu dla Polski i krajów bałtyckich (Litwa, Łotwa, Estonia), Andrzej Tuleja, Dyrektor Zarządzający na Polskę i Kraje Bałtyckie oraz Zygmunt Łopalewski, Government Relations Manager East Europe.

Obecny na spotkaniu Andrzej Tuleja podkreślił, że w ujęciu wartościowym rynek rósł (od stycznia do października 2016) jeszcze szybciej - firma odnotowała sześcioprocentowy wzrost. Co ciekawe największy wpływ na rozwój rynku miał sprzęt do zabudowy. Po raz pierwszy od obecności marek Grupy Whirlpool na polskim rynku tego typu urządzenia (do zabudowy) stanowiły aż 40 procent wszystkich sprzedanych produktów.

whirlpool01

Spotkanie było również okazją do zaprezentowania przybyłym globalnego potencjału korporacji Whirlpool. Zgodnie z powyższymi danymi jest to największy producent sprzętu AGD na świecie. W ubiegłym, 2015 roku poziom sprzedaży wyniósł ok. 21 miliardów dolarów. Firma globalnie zatrudnia niemal 100 tysięcy ludzi, pozostałe dane widoczne na ilustracji. A jak wygląda sytuacja w naszym kraju, który - co może nie każdy zdaje sobie sprawę - jest potentatem w branży AGD w Europie?

whirlpool02

W Polsce ulokowane są aż trzy centra produkcyjne. Przedstawiciele firmy zwracali uwagę, że nie są to pojedyncze fabryki tylko całe kompleksy fabryk wraz z przyległymi do nich często centrami badawczo-rozwojowymi. Zwrócono również przybyłym uwagę, że firma każde urządzenie wytwarza od podstaw. Każdy produkt Whirlpoola to sprzęt od deski kreślarskiej po gotowe urządzenie efekt sił wytwórczych funkcjonujących w ramach korporacji.

whirpool03

Whirlpool w Polsce zatrudnia 5,5 tysiąca pracowników. Roczna produkcja firmy w naszym kraju to ok. 7 mln sztuk urządzeń, co biorąc pod uwagę, że w naszym kraju jest produkowany przede wszystkim duży sprzęt AGD (we Wrocławiu lodówki wolnostojące, piekarniki pod zabudowę; w Łodzi również lodówki a także kuchenki, a w Radomsku zmywarki oraz pralki ładowane od frontu) jest liczbą naprawdę imponującą.

whirlpool04

Jeżeli chodzi o plany na przyszłość, to przedstawia je powyższy slajd. Nas najbardziej zainteresowały plany dotyczące wprowadzenia na nasz rynek nowych produktów. Przedstawiciele firmy podkreślali że technologie bezprzewodowej komunikacji silnie związane z globalnym trendem dotyczącym dynamicznego rozwoju Internetu Rzeczy (IoT - Internet of Things), czyli tendencji do konstruowania maszyn i urządzeń zdolnych do autonomicznej komunikacji z internetem oraz pomiędzy sobą bez udziału człowieka będą, a w zasadzie już są implementowane w najnowszych produktach AGD Whirlpoola. Firma zamierza konsekwentnie rozwijać pozytywnie odbieraną przez konsumentów technologię "6 zmysł", czyli system pełnej automatyzacji. Pralka z tym systemem sama automatycznie dobiera odpowiednią ilość proszku, piekarnik ustawia optymalną temperaturę w zależności od rodzaju potrawy. Kolejnymi nowościami jest stosowana w lodówkach firmy Whirlpool technika "Dual No Frost", czyli pełny No Frost niezależny dla obu komór lodówki pozbawiony wad tradycyjnej techniki antyszronowej (wysuszanie żywności czy chłonięcie niepożądanych zapachów). Firma pochwaliła się również pomysłem zastosowanym w płytach indukcyjnych. Mowa o rozwiązaniu "Smart Cook" - płyta z tym systemem jest pozbawiona oznaczonych pól na garnki i inne naczynia do gotowania i smażenia, gdyż bez względu na to, w którym miejscu takiej płyty postawimy garnek, pole grzejne obejmie powierzchnię styku garnka czy patelni z płytą indukcyjną z systemem "Smart Cook".

Podsumowując: rok 2017 zapowiada się ciekawie, wygląda na to, że będziemy mieli co testować w przyszłym roku. Być może uda się nam zrealizować relację z fabryki sprzętu AGD. Przyszłość dla AGD rysuje się w dobrych kolorach.

 

 

 

 

Waszym zdaniem

Brak opinii.

Zaloguj się, aby móc dodawać komentarze.