Nawigacja – proste i skuteczne narzędzia

Jeżeli nie AutoMapa, to co?

Adam Kwiatkowski
Nawigacja – proste i skuteczne narzędzia

Poruszanie się samochodem po Polsce stanowi wyzwanie dla każdego kierowcy. Drogowcy potrafią zmienić dwukierunkową ulicę w jednokierunkową, z dnia na dzień. Korki w większych miastach tworzą się w ciągu kilku minut. Uczestnicy ruchu drogowego reagują na utrudnienia stresem i często przyspieszają aby nadrobić stracony w korku czas. Jednocześnie służby miejskie, wiejskie, nadzór i policja starają się zniechęcić do używania samochodu, stawiając ograniczające znaki drogowe i ogromne ilości punktów pomiaru prędkości. 

Kierowcy mogą przeciwstawić się tym represjom, korzystając z systemów nawigacyjnych z powiadomieniami o zagrożeniach on-line.

3

TomTom Go5000

tt004

Rozwiązaniem łączącym w sobie urządzenie dedykowane do pilotowania aut i możliwość pobierania danych o utrudnieniach na drodze to TomTom GO5000. W zgrabnym urządzeniu zainstalowano modem GPRS, który łączy się z sieciami komórkowymi i pozwala na aktualizację sytuacji na drodze. Oprócz informacji o korkach, można włączyć wiadomości o fotoradarach i lotnych patrolach. Niestety ilość zgłoszeń – szczególnie w Polsce – jest znacznie mniejsza, niż w rozwiązaniach na smartfony. Dodatkowo producent żąda wniesienia rocznej opłaty licencyjnej. 

TomTom001

Próby ze sterowaniem głosowym w TomTom GO5000, w pojeździe z uruchomionym silnikiem, nie przebiegały pomyślnie. Porównując wypowiadanie adresu celu do smartfonów i do PND użytkownik przekona się, że czułość mikrofonu w smartfonie jest znacznie większa. Również algorytmy w aplikacjach na smartfony są znacznie efektywniejsze, pomimo, że PND oferuje znacznie szerszy zakres dostępnych funkcji głosowych.

 TomTom002

TomTom Go5000 ma wygodny wyświetlacz o przekątnej 12,6 mm. Sterowanie funkcjami odbywa się za pomocą interfejsu dotykowego lub, po uruchomieniu funkcji „Sterowanie głosowe”. Niestety, nawet w optymalnych warunkach stosowanie komend głosowych stanowi ogromne wyzwanie dla nawigacji. Wypowiadając komendę „Jedź do” kierujący pojazdem musi wcześniej zapisać adresy ulubionych punktów.

TomTom003

Lista wszystkich poleceń:

  • Pomoc – kieruje do informacji o dostępnych opcjach głosowych
  • Anuluj - pozwala na zatrzymanie sterowania głosowego i powrót do widoku mapy, bez zmian
  • Wszystkie polecenia – wyświetla informację o dostępnych poleceniach
  • Pomniejsz – sterowanie wielkością widoku mapy
  • Kolory nocne – Zmiana wyglądu ekranu
  • Kolory dzienne – Zmiana wyglądu ekranu
  • Jedź pod adres (funkcja nie dostępna w Polsce)
  • Jedź do domu – prowadzi do punktu zapisanego w pamięci jako Dom
  • Podróżuj przez dom
  • Jedź na parking – Wyszukuje najbliższe parkingi, prowadzi na wybrany przez kierowcę z listy
  • Jedź na stację benzynową – lista stacji w okolicy
  • Wyświetl moje miejsca – pokazywana jest lista z zapisanymi punktami użytkownika
  • Ostatnie miejsca docelowe – historia celów
  • Podróżuj przez poprzedni cel – prowadzi, przez wybrany z listy, zapisany cel
  • Podróżuj przez zapisane miejsca – lista celów
  • Zgłoś fotoradary – funkcja pozwalająca ostrzegać innych kierowców o możliwych patrolach i radarach
  • Dodaj aktualną pozycję do Moich miejsc – ułatwia dodawanie miejsca do ulubionych
  • Wyczyść trasę – przydatne przy zmianie celu
  • Głośność 70 procent – Zmienia ustawienia głośności na 70 procent.
  • Głośniej – zwiększa głośność o 10 procent
  • Ciszej – zmniejsza głośność o 10 procent
  • Wycisz – wycisza sterowanie głosowe
  • Włącz dźwięk – Włącza instrukcje i ostrzeżenia, głośność 50 procent
  • Włącz instrukcje – sterowanie instrukcjami głosowymi
  • Wyłącz instrukcje – sterowanie instrukcjami głosowymi
  • Widok 2D – zmiana wyglądu mapy na obraz 2D
  • Widok 3D – zmiana wyglądu mapy na 3D
  • Powiększ – powiększenie centrum mapy
  • Pomniejsz – oddalenie centrum mapy
  • Następna strona, pierwsza strona – pomagają poruszać się po menu z listą, np. pobliskich parkingów. Wypowiadając numer punktu, do którego kierowca chce dotrzeć GO5000, po potwierdzeniu, poprowadzi do wskazanego miejsca.

Sterowanie głosowe w bardziej sprzyjającym środowisku, we względnie cichym pomieszczeniu jest zadawalające, użytkownik może wykorzystać wiele spośród dostępnych funkcji, przygotowując się do wyjazdu. Ma to znaczenie dla użytkownika, między innymi z tego powodu, że interfejs dotykowy oparty jest o ekran oporowy, przez co reakcja na dotyk jest znacznie mniej subtelna, niż w przypadku ekranów smartfonów z technologią pojemnościową.

TomTom004

Wizualizacja mapy, dostępność detalów i menu poddane zostały uproszczeniu. Minimalizm na ekranie nawigacji ma ogromną zaletę, użytkownik je jest „topiony” w detalach. Jedno spojrzenie na ekran pozwala ocenić sytuację na drodze, możliwe korki uliczne. Dzięki temu można wyznaczyć inną trasę. Automat podczas wyznaczania drogi sam proponuje kilka tras. Kierowca musi tylko zdecydować, którą z wybranych będzie się poruszał. Podczas jazdy lektorka niekiedy informuje, że znaleziona została trasa alternatywna, można to zauważyć oczekując na przejazd w korku. Informacja nawigacji wyraźnie informuje o estymowanej różnicy w czasie dotarcia do celu, nawet, jeżeli różnica wynosi tylko minutę.

tt001

W kilku sytuacjach komentarze słyszane z GO5000 wypowiadane były przez głos męski. W związku z wyborem głosu kobiety, jako pilota takie doświadczenie bywa mylące.

tt003
Ważną zaletą TomTom GO5000, na które wiele osób nie zwraca uwagi, jest kompletne wyposażenie, dostarczane z systemem nawigacji. Użytkownik otrzymuje solidny uchwyt do przymocowania nawigacji na przedniej szybie, przewód USB oraz ładowarkę samochodową. Korzystając z nawigacji w smartfonie użytkownik musi samodzielnie dokupić ładowarkę samochodową oraz uchwyt.

 

 

 

Waszym zdaniem

wilanow01

A ja używam Nokia Maps w wersji na N8 (czyli zdaje się OVI). I jest dobrze.

janbart00

Witam
Ja osobiście korzystam z płatnej nawigacji SIGIC i pomimo kilku jej ułomności jestem z niej bardzo zadowolony. Za ok. 120 PLN mam bezterminową licencje na użytkowanie programu i aktualizacje map na całą europę. Myślę, że to na zatłoczonym polskim rynku nawigacyjnym jest niezła propozycja.
Automapa jest owszem niezła, ale niestety droga.
Yanosik spisuje się też nieźle, ale często zgłaszane przez użytkowników zdarzenia (radary, kontrole, niebezpieczne miejsca) nie potwierdzają się w rzeczywistości.
A od dziś mam darmową nawigacje od ORANGE (Smart plan multi II) i od jutra zaczynam testy. Z tego co się do tej pory zorientowałem to jest także opcja zgłaszania zagrożeń dla kierowcy - podobnie jak w Yanosiku lub Ryśku. Ale ta funkcja będzie działać poprawnie w zależności od ilości aktywnych użytkowników. Zobaczymy.
Pozdrawiam
Janusz

janbart00

Mapy oferowane przez NOKIA były OK, ale już dawno rozstałem się z tym producentem i nie mam aktualnych doświadczeń.

Zaloguj się, aby móc dodawać komentarze.