Testowane produkty:
- myPhone myEye Traffic
- Gembird Metal HD Dash Cam DCAM-005
- Cammys BlackSys CW-100
- Cammys BlackSys CF-100
- Evolveo CarCam F140
- Mio MiVue 338
- Mio MiVue 358
- Mio MiVue 388
- praktica CDV 1.0
- praktica CDV 2.0
- praktica SC 2
- Prestigio RoadRunner 520
- GPS Konsorcjum SmartGPS SG740VR
- Prestigio MultiRunner 700X
- Prestigio MultiRunner 710X
- GPS Konsorcjum DriveCam DVR500
- Prestigio RoadRunner 540
Prestigio RoadRunner 540
Opakowanie i zawartość
Przed Wami ponownie wideorejestrator Prestigio. Tym razem jest to nieco wyższy i nieco droższy (399 zł) od wcześniej przedstawionego model RoadRunner 540.
Został zapakowany w praktycznie identyczne pudełko, a jedyną różnicą jest produkt na zdjęciu i oznaczenie modelu na górnej pokrywie opakowania.
Wewnątrz pudełka znalazły się takie same akcesoria jak w zestawie z modelem 520: instrukcja obsługi, ładowarka, uchwyt na szybę i kabel USB.
Pierwszy kontakt
Prestigio RoadRunner 540 pod względem konstrukcyjnym bardzo przypomina pierwszy rejestrator w naszym teście, myEye Traffic. Mamy więc do czynienia z niewielkim (85 mm × 40 mm × 20 mm) prostokątnym urządzeniem, w którym zamontowano obrotową (tym razem w dwóch płaszczyznach) głowicę z obiektywem i diodami podczerwieni, mającymi poprawić jakość obrazu nagrywanego w nocy. I o ile takie rozwiązanie pozwala dokładniej ustawić pozycję rejestratora w samochodzie, o tyle w połączeniu ze znanym już nam sposobem montażu do uchwytu na wsuwkę jest – o czym powiemy nieco później – najgorszym możliwym.
Rejestrator ma wyświetlacz o przekątnej 1,5 cala umieszczony na przedniej ściance. Na tylnej znajduje się szyna, w której należy umieścić wsuwkę uchwytu.
Przyciski sterujące trafiły na górną ściankę (tu jest m.in. wyłącznik i przycisk rozpoczynający nagrywanie) i jedną z bocznych, na której znajduje się też otwór przycisku resetowania oraz mikrofon. Drugi z boków rejestratora udostępnia gniazdo kart pamięci i złącze USB.
Mamy ogromne zastrzeżenia co do jakości wykonania. Plastiki są słabej jakości i marnie spasowane, głowica obiektywu sprawia wrażenie, jakby chciała się ułamać przy nawet najlżejszym wstrząsie lub uderzeniu, przyciski nie mają praktycznie żadnego skoku i moment ich wciśnięcia jest całkowicie niewyczuwalny. Podobnie duże wątpliwości budzi ich rozmieszczenie. Wyobraźcie sobie sytuację, w której chcecie włączyć nagrywanie w zamontowanym już pod sufitem samochodu urządzeniu. Aby to zrobić, trzeba zjechać na pobocze lub parking, zatrzymać się i próbować znaleźć ten właściwy przycisk. Pod ekranem rejestratora naprawdę jest wystarczająco dużo miejsca, żeby umieścić tam przynajmniej wyłącznik i przycisk nagrywania.
Uchwyt to konstrukcja z przyssawką do szyby, do rejestratora montowana na wsuwkę. Sam uchwyt pozwala regulować położenie tylko w jednej płaszczyźnie, nie jest to jednak problem, a to dzięki obrotowej głowicy obiektywu: pozycję rejestratora można ustawić praktycznie dowolnie.
Parametry techniczne
Wbudowany GPS | Nie |
Obsługa czujnika zderzeniowego | Nie |
Praca na baterii | Tak |
Dodatkowe funkcje | aparat fotograficzny, detekcja ruchu, zapis ciągły, czujnik przyspieszenia |
Rozdzielczość nagrywania wideo | 2592x1944 px |
Typ kompresji | H.264 |
Bitrate audio (Kbps) | 128 |
Pojemność baterii (mAh) | 180 |
Długość pojedynczego pliku (emergency) | 0 min. |
Możliwość podłączenia dodatkowej kamery | Nie |
Wbudowany ekran | Tak |
Kolor | czarny |
Sposób montażu | uchwyt z przyssawką do szyby |
Bitrate wideo (Kbps) | 17530 |
Częstotliwość próbkowania audio | 32 |
Typ karty pamięci | microSD |
Długość pojedynczego pliku (normal) | 2 min. |
Druga kamera w zestawie | Nie |
Zapis ciągły | Tak |
Funkcja dyktafonu | Nie |
Wymiary | 85x40x20 mm |
Prędkość zapisu wideo | 30 fps |
Ilość kanałów audio | 2 |
Złącza | USB |
Czas nagrywania na baterii | 12 min. |
Obsługa zewnętrznego GPS | Nie |
Obsługa zdarzeń | Nie |
Funkcja foto | Tak |
Załączone wyposażenie | Uchwyt na szybę, ładowarka, kabel usb |
Rozdzielczość matrycy | 2592x1944 px |
Format pliku | avi |
Maksymalna rozdzielczość zapisu wideo | 1920x1080 px |
Czas ładowania baterii | 100 min. |
Przekątna ekranu | 1,5 " |
Funkcjonalność
Zastosowano 5-megapikselową matrycę CMOS. Maksymalna rozdzielczość zapisywanego do plików .avi wideo wynosi 1920 × 1080 pikseli. Urządzenie pracuje w trybie zapisu ciągłego, a długość plików wynosi 2 minuty.
Sprzęt nie ma funkcji GPS, jest za to przyspieszeniomierz, odpowiedzialny, wbrew nazwie, za wykrywanie zderzenia. W chwili gdy kierowca nagle zahamuje (zderzenie czołowe) bądź zbyt gwałtownie ruszy (uderzenie z tyłu), czujnik powinien zadziałać. W trakcie testów nie było nam dane się o tym przekonać. Nie chcieliśmy rozbijać samochodu, a nawet mocne hamowanie lub przyspieszenie nie wywołało żadnego efektu.
Rejestrator może pracować również w trybie aparatu fotograficznego, zapisując zdjęcia o maksymalnej rozdzielczości 14 megapikseli (interpolowane) do plików .jpg.
Producent zwraca uwagę na tryb Night Vision, oparty na czterech diodach podczerwieni umieszczonych przy obiektywie, mający na celu poprawić jakość obrazu rejestrowanego nocą.
Uruchomienie i obsługa
Akumulator rejestratora, o niezbyt imponującej pojemności 180 mAh, ładował się nieco ponad 1,5 godziny.
Konfiguracja sprzętu przed rozpoczęciem normalnego użytkowania i tym razem polega na wybraniu języka, ustawieniu daty i czasu oraz określeniu rozdzielczości zapisu materiałów. Menu jest proste i intuicyjne w obsłudze.
Po skonfigurowaniu rejestratora przystąpiliśmy pełni obaw (ze względów, o których już wspomnieliśmy) do montażu w samochodzie. Udało nam się to zrobić zadziwiająco łatwo, chociaż by dokładnie zamocować wsuwkę uchwytu w szynie mocującej rejestratora, musieliśmy użyć nieco siły. Potem wystarczyło docisnąć przyssawkę uchwytu do szyby – i gotowe. Do podłączenia rejestratora do gniazda zapalniczki po raz kolejny służy zwisający i plączący się kabel. Przyzwyczailiśmy się do tego, że większość testowanych przez nas urządzeń nie jest wyposażona w uchwyty przytrzymujące kabel zasilający, szkoda jednak, że Prestigio Road Runner 540 nie jest tu wyjątkiem.
Po zamontowaniu rejestratora potwierdziły się wszystkie nasze wątpliwości związane z rozkładem przycisków sterujących. Uruchomienie sprzętu i włączenie nagrywania zdecydowanie nie jest proste, kiedy przyciski są małe i umieszczone w kompletnie nieprzyjazny dla użytkownika sposób.
Najgorsze jednak się zaczęło, kiedy przystąpiliśmy do pomiaru czasu demontażu urządzenia. Po pierwsze, jest to całkowicie nie do zrobienia, kiedy uchwyt z rejestratorem wciąż jest zamocowany do szyby. Najpierw należy oderwać przyssawkę, co akurat nie jest skomplikowane. Problem się pojawił, kiedy przyszedł czas na wysunięcie wsuwki uchwytu z szyny mocującej rejestratora. Nie da się tego zrobić bez użycia naprawdę bardzo dużej siły. A bardzo duża siła obu rąk (w jednej trzymamy wideorejestrator, a w drugiej uchwyt i staramy się rozłączyć oba te elementy) w połączeniu z niezbyt pewną i wytrzymałą konstrukcją urządzenia... No cóż, skutki tych zabiegów można obejrzeć na zdjęciu poniżej.
Łożysko, na którym trzyma się głowica obiektywu, pękło i się odłamało, a uchwyt, jak trzymał, tak i trzyma, nie poluzował się ani odrobinę. Wideorejestrator udało nam się zdemontować dopiero po 134 s prób.
Galeria produktu

Przejazd testowy – dzień
Przejazd testowy – noc
Jakość obrazu – podsumowanie
Obraz z rejestratora Prestigio RoadRunner 540 jest czysty i dość wyraźny, choć nieco nieostry i sprawia wrażenie lekko zamglonego. Odwzorowanie kolorów oraz kąt widzenia są na średnim poziomie, ale wystarczającym. Odczytanie numerów rejestracyjnych nie sprawia trudności jedynie przy małej lub co najwyżej średniej odległości.
Na obrazie nocnym jest znacznie więcej szumów i pojawiają się mocne refleksy, choć szczegółowość wciąż jest zadowalająca. Jednak odczytać numery rejestracyjne bez problemu da się tylko wtedy, gdy odległość od obiektu i prędkość poruszania były dość małe.
Rejestrator ten zapewnia przyzwoitą jakość, wystarczającą do podstawowych zastosowań, ale jeśli kolizja lub inne zdarzenie, po którym nagranie może być przydatne, wydarzy się nocą, może się okazać, że nie w każdym przypadku spełni on swoje zadanie.
Wady i zalety produktu
Wady:
- niska jakość nagrań nocnych
- bardzo niska jakość wykonania i wytrzymałość urządzenia
- bardzo trudny demontaż
- krótki czas działania na zasilaniu akumulatorowym
- brak GPS-u i obsługi zdarzeń.
Zalety:
- wysoka rozdzielczość nagrywania i zapisu
- wysoka prędkość zapisu wideo
- funkcja aparatu fotograficznego.