Testowane produkty:
- myPhone myEye Traffic
- Gembird Metal HD Dash Cam DCAM-005
- Cammys BlackSys CW-100
- Cammys BlackSys CF-100
- Evolveo CarCam F140
- Mio MiVue 338
- Mio MiVue 358
- Mio MiVue 388
- praktica CDV 1.0
- praktica CDV 2.0
- praktica SC 2
- Prestigio RoadRunner 520
- GPS Konsorcjum SmartGPS SG740VR
- Prestigio MultiRunner 700X
- Prestigio MultiRunner 710X
- GPS Konsorcjum DriveCam DVR500
- Prestigio RoadRunner 540
DriveCam DVR-500
Opakowanie i zawartość zestawu
Producentem DriveCam DVR-500 jest warszawska firma GPS Konsorcjum.
Kosztujące 229 zł urządzenie zapakowano w niewielkie pudełko, schowane w drugim kartonie, utrzymanym w zielonej tonacji, na którym wydrukowano zdjęcia produktu oraz najważniejsze dane techniczne.
Wewnątrz opakowania oprócz rejestratora znalazły się: uchwyt mocujący, ładowarka samochodowa, kable USB i HDMI oraz instrukcja obsługi w języku polskim, a także numer licencyjny umożliwiający legalne użytkowanie systemu nawigacji GPS MapaMap w wersji na smartfony z Androidem. Licencja jest, niestety, trzydziestodniowa, pozwala więc jedynie przetestować narzędzie. Niewątpliwie jednak taki gratis może „ułatwić” kupującym wybór produktu.
Pierwszy kontakt
To kolejne urządzenie o płaskiej konstrukcji, otwieranym do dołu obrotowym wyświetlaczu (w tym przypadku zastosowano ekran o przekątnej 2 cali) oraz ruchomej głowicy obiektywu, wokół którego umieszczono osiem diod podczerwieni. Po bokach znalazły się złącza: USB, HDMI oraz kart pamięci.
Cztery przyciski sterujące funkcjami rejestratora umieszczono w jego tylnej części, co jest dobrym rozwiązaniem, bo nie trzeba ich szukać dookoła obudowy i wszystkie są łatwo dostępne nawet w czasie jazdy.
O ile do trzech z nich: wyłącznika, przycisku menu i tego pozwalającego wybrać tryb pracy urządzenia, nie mamy zastrzeżeń (są niewielkie, ale rozmieszczone w taki sposób, że nie ma problemu z trafieniem we właściwy, mają też wyraźnie wyczuwalny skok), o tyle czwarty z nich wzbudził nasze wątpliwości. Nie jest on bowiem wyłącznie przyciskiem, ale pełni też funkcję dżojstika, służącego do poruszania się po menu, w dodatku w czterech kierunkach. O ile w roli przycisku „OK” działa bez zarzutu, o tyle podczas testów na sucho, gdy sprzęt był wyłączony, trudno nam było wyczuć, czy wciskamy przycisk, czy poruszamy nim w wybranym kierunku. A w praktyce? O tym napiszemy nieco dalej.
Urządzenie zostało wykonane z mocno gumowanego, ale dość miękkiego – co wzbudziło nasze zaniepokojenie – tworzywa ze srebrnymi wstawkami imitującymi chromowaną stal. Spasowanie poszczególnych elementów nie jest najwyższej klasy, wytrzymałość sprzętu również pozostawia nieco do życzenia. Jedynie głowica obiektywu jest twarda i wydaje się całkiem niezniszczalna.
Uchwyt rejestratora to regulowana w dwóch płaszczyznach konstrukcja z przyssawką do szyby i wsuwkami, służącymi do zamontowania rejestratora. Jego widok nas zaniepokoił, pamiętaliśmy bowiem, co się stało z testowanym wcześniej Prestigio 540. DVR-500 ma jednak nieco inną konstrukcję, mamy więc nadzieję, że w tym przypadku obejdzie się bez zniszczeń.
Parametry techniczne
Wbudowany GPS | Nie |
Obsługa czujnika zderzeniowego | Nie |
Praca na baterii | Tak |
Dodatkowe funkcje | aparat fotograficzny |
Sposób montażu | uchwyt z przyssawką do szyby |
Bitrate wideo (Kbps) | 20306 |
Częstotliwość próbkowania audio | 32 KHz |
Pojemność baterii (mAh) | 350 |
Długość pojedynczego pliku (normal) | 3 min. |
Możliwość podłączenia dodatkowej kamery | Nie |
Wbudowany ekran | Tak |
Kolor | czarny |
Prędkość zapisu wideo | 24 fps |
Ilość kanałów audio | 1 |
Typ karty pamięci | SD |
Czas nagrywania na baterii | 9 min. |
Druga kamera w zestawie | Nie |
Zapis ciągły | Tak |
Funkcja dyktafonu | Nie |
Złącza | USB, HDMI, gniazdo kart pamięci |
Rozdzielczość matrycy | 1280x1024 px |
Format pliku | avi |
Maksymalna rozdzielczość zapisu wideo | 1920x1080 px |
Czas ładowania baterii | 45 min. |
Obsługa zewnętrznego GPS | Nie |
Obsługa zdarzeń | Tak |
Funkcja foto | Tak |
Załączone wyposażenie | kabel USB, kabel HDMI, Uchwyt na szybę, Instrukcja obsługi |
Rozdzielczość nagrywania wideo | 1280x1024 px |
Typ kompresji | Motion JPEG |
Bitrate audio (Kbps) | 512 |
Przekątna ekranu | 2 " |
Długość pojedynczego pliku (emergency) | 0 min. |
Funkcjonalność
W rejestratorze zastosowano matrycę o rozdzielczości 1280 × 1024 piksele. Wideo jest zapisywane do plików .avi w rozdzielczości do 1920 × 1080 pikseli. Urządzenie pracuje w trybie zapisu ciągłego, a długość plików to 3 minuty, 5 minut lub 10 minut. W trybie aparatu fotograficznego maksymalna rozdzielczość zapisywanych do plików .jpg zdjęć wynosi 4032 × 3024 piksele.
Sprzęt został wyposażony w czujnik ruchu oraz funkcję obsługi zdarzeń. Nie zastosowano w nim natomiast modułu GPS, nie podłączymy również modułu zewnętrznego.
Uruchomienie i obsługa
Ładowanie akumulatora o pojemności 350 mAh zajęło nam 45 minut. Po podłączeniu do źródła zasilania rejestrator włączył się automatycznie, a na ekranie zobaczyliśmy przypomnienie o konieczności włożenia karty pamięci, potem zaś pojawiła się opcja wyboru trybu pracy po podłączeniu do komputera: pamięć masowa lub kamera PC. Wybraliśmy drugi wariant i rozpoczęło się instalowanie sterowników.
Po zakończeniu postanowiliśmy skorzystać z okazji i wypróbować urządzenie w trybie kamerki internetowej, wykorzystując ją w popularnym komunikatorze internetowym. Niestety, na ekranie komputera obraz pojawił się raz, ale nie ruchomy, tylko w formie stop-klatki. Po wyłączeniu i ponownym włączeniu programu nie zobaczyliśmy już żadnego obrazu z kamery.
Jednak wideorejestrator samochodowy jest, jak sama nazwa wskazuje, samochodowy. Najważniejsze więc, jak zachowuje się w swoim podstawowym zastosowaniu. Skonfigurowaliśmy więc urządzenie, ustawiając datę i czas, a także zaznaczając, żeby były one widoczne na wykonanych nagraniach, wybraliśmy rozdzielczości wideo i foto (w obu przypadkach najwyższe dostępne) i przystąpiliśmy do montażu rejestratora w samochodzie.
W przypadku DVR-500 montaż uchwytu do rejestratora za pomocą wsuwek okazał się dobrym pomysłem. Urządzenie trzyma się mocno, a mimo to demontaż nie sprawia żadnych trudności. Nam to zajęło 4,17 s.
Galeria produktu

Przejazd testowy – dzień
Przejazd testowy – noc
Jakość obrazu – podsumowanie
Bardzo łatwo dostrzec, że faktyczna rozdzielczość nagrywania jest niższa od rozdzielczości zapisu. Dość wyraźne są szumy, chociaż obraz rejestrowany w dzień zachowuje sporą szczegółowość, przy czym jego ostrość pozostawia nieco do życzenia. Dość duży jest kąt widzenia obiektywu, także odwzorowanie kolorów jest całkiem przyzwoite. Nie ma również problemu z odczytaniem numerów rejestracyjnych, choć to pod warunkiem, że filmowany samochód znajdzie się dość blisko obiektywu.
Nieco gorzej sprzęt radzi sobie w nocy: obraz jest bardziej zaszumiony i nieostry. Odczyt numerów rejestracyjnych jest możliwy wyłącznie z niewielkich odległości i gdy względna prędkość poruszania się filmowanego obiektu nie jest duża.
Wady i zalety produktu
Wady:
- niska rzeczywista rozdzielczość zapisu
- przeciętna jakość obrazu w dzień i w nocy
- brak GPS-u
- niezbyt dobra jakość wykonania urządzenia.
Zalety:
- niska cena
- wygląd
- łatwa obsługa
- spory kąt widzenia obiektywu
- wygodny montaż i szybki demontaż
- 30 dni licencji na system nawigacji MapaMap.