Testowane produkty:
- myPhone myEye Traffic
- Gembird Metal HD Dash Cam DCAM-005
- Cammys BlackSys CW-100
- Cammys BlackSys CF-100
- Evolveo CarCam F140
- Mio MiVue 338
- Mio MiVue 358
- Mio MiVue 388
- praktica CDV 1.0
- praktica CDV 2.0
- praktica SC 2
- Prestigio RoadRunner 520
- GPS Konsorcjum SmartGPS SG740VR
- Prestigio MultiRunner 700X
- Prestigio MultiRunner 710X
- GPS Konsorcjum DriveCam DVR500
- Prestigio RoadRunner 540
Cammys BlackSys CW-100
Opakowanie i zawartość zestawu
Model Cammys BlackSys CW-100 jest pakowany w niewielkie białe pudełko, na którym nadrukowano zdjęcie sprzętu oraz listę jego najważniejszych funkcji i danych technicznych.
W kartonie poza rejestratorem znaleźliśmy niewielki uchwyt, kabel zasilający, zapasowy bezpiecznik, anglojęzyczną instrukcję obsługi oraz zestaw naklejanych uchwytów do zamontowania urządzenia. To pierwszy spośród przetestowanych rejestratorów, którego producent zadbał o możliwość przeprowadzenia kabla bokiem szyby – dzięki temu nie wisi on i nie przeszkadza w trakcie jazdy.
W zestawie znajduje się też karta microSD o pojemności 4 GB wraz z adapterem, który pozwala jej użyć np. w czytniku komputera obsługującym karty standardowych rozmiarów.
Otrzymaliśmy również do przetestowania z tym rejestratorem dodatkowy zewnętrzny moduł GPS, nie wchodzi on jednak w skład podstawowego zestawu sklepowego.
Cena samego wideorejestratora, bez modułu GPS, to 359 zł.
Pierwszy kontakt
Ten wideorejestrator na pierwszy rzut oka nie wygląda jak wideorejestrator, bardziej przypomina niewielkich rozmiarów (100 mm × 58 mm × 29 mm) głośniczek.
Większa część przedniej ścianki jest wykonana z chropowatego plastiku, fakturą przypominającego materiałowe osłonki głośników. Dopiero rzut oka na tylną potwierdza, że mamy do czynienia z urządzeniem do rejestracji obrazu, tutaj bowiem umieszczono obiektyw kamery, a także otwór do mocowania uchwytu.
Do sterowania działaniem rejestratora przeznaczono tylko jeden przycisk, uruchamiający nagrywanie awaryjne. Poza tym na obudowie znajduje się gniazdo karty pamięci, złącze AV/GPS (jack), gniazdo zasilania oraz dwie diody, z których pierwsza sygnalizuje nagrywanie, a druga – połączenie z modułem GPS.
Nie ma tu żadnych innych elementów. Przede wszystkim nie ma więc żadnego ekranu. To naszym zdaniem duża wada; ekran w rejestratorach samochodowych wydaje nam się raczej zasadniczym elementem ich konstrukcji. Dzięki zastosowaniu wyjścia AV mamy możliwość podłączenia zewnętrznego wyświetlacza. Niestety, jego użycie uniemożliwia podłączenie modułu GPS do rejestratora.
Zupełnie inny niż w poprzednio opisywanych urządzeniach jest uchwyt mocowania. To niewielki plastikowy prostokąt z pałąkiem zakończonym kulką i zakrętką. Mocowanie wydaje się więc dość proste. Zakres regulacji ustawienia rejestratora wygląda na spory, choć nie tak duży jak w modelach myEye Traffic czy Gembird.
Moduł GPS, który otrzymaliśmy razem z BlackSysem, to mała (30 mm × 15 mm × 10 mm) plastikowa kostka z kabelkiem zakończonym wtyczką jack.
Parametry techniczne
Wbudowany GPS | Nie |
Obsługa czujnika zderzeniowego | Tak |
Praca na baterii | Nie |
Dodatkowe funkcje | obsługa zdarzeń, obsługa modułu GPS, obsługa czujnika parkowania |
Rozdzielczość nagrywania wideo | 720x480 px |
Typ kompresji | MPEG-4 Native |
Bitrate audio (Kbps) | 352 |
Długość pojedynczego pliku (emergency) | 0 min. |
Możliwość podłączenia dodatkowej kamery | Nie |
Wbudowany ekran | Nie |
Kolor | Czarny |
Sposób montażu | uchwyt naklejany na szybę |
Bitrate wideo (Kbps) | 1560 |
Częstotliwość próbkowania audio | 22,05 fps |
Typ karty pamięci | microSD |
Długość pojedynczego pliku (normal) | 1 min. |
Druga kamera w zestawie | Nie |
Zapis ciągły | Tak |
Funkcja dyktafonu | Nie |
Wymiary | 100x58x29 mm |
Prędkość zapisu wideo | 30 fps |
Ilość kanałów audio | 1 |
Złącza | AV |
Czas nagrywania na baterii | 0 min. |
Obsługa zewnętrznego GPS | Tak |
Obsługa zdarzeń | Tak |
Funkcja foto | Nie |
Załączone wyposażenie | uchwyt, ładowarka, zapasowy bezpiecznik, uchwyty kabla zasilającego, karta pamięci |
Rozdzielczość matrycy | 720x480 px |
Format pliku | avi |
Maksymalna rozdzielczość zapisu wideo | 720x480 px |
Czas ładowania baterii | 0 min. |
Przekątna ekranu | 0 " |
Funkcjonalność
Matryca światłoczuła rejestruje obraz o rozdzielczości 720 × 480 pikseli i w takiej właśnie zapisywany jest on do pliku .avi. Urządzenie działa w trybie ciągłym, a długość plików to 1 minuta.
Ten rejestrator ma w zasadzie tylko jedną funkcję: nagrywanie tego, co się dzieje w polu widzenia obiektywu. Nie zrobimy nim zdjęcia, nie wykorzystamy go jako dyktafonu.
Jednak funkcja nagrywania wideo jest wyposażona w kilka dodatków. Po pierwsze, jest to obsługa zdarzeń, reagująca – w założeniu – na uderzenie, mocny wstrząs lub nagłe hamowanie pojazdu. Jej działanie polega na rejestracji zdarzenia i utworzeniu w tym momencie w oddzielnym katalogu pliku zabezpieczonego przed skasowaniem.
Następnym dodatkiem jest wspomaganie parkowania. Ta funkcja wymaga jednak dodatkowego czujnika, którego nie otrzymaliśmy do testów, dlatego możemy jedynie wspomnieć, że jest, natomiast nie będziemy mogli sprawdzić jej działania.
Ważną funkcją jest możliwość podłączenia zewnętrznego modułu GPS. Jednak dane GPS są zapisywane w pliku wideo, nie w znacznie popularniejszym formacie NMEA, co znacznie utrudnia ich odtworzenie (przeciętny użytkownik może to zrobić wyłącznie w dostarczonym przez producenta oprogramowaniu). Co ważne, dane GPS obejmują nie tylko lokalizację, ale też dokładną prędkość poruszania się pojazdu.
Uruchomienie i obsługa
Jak już wspomnieliśmy, opisywany rejestrator nie ma akumulatora, nie mogliśmy więc rozpocząć standardowo – od naładowania go.
Przystąpiliśmy więc od razu do montażu urządzenia w samochodzie. Zdjęliśmy ochronną folię z umieszczonej na uchwycie gąbki klejącej i przycisnęliśmy uchwyt do szyby. Następnie nałożyliśmy rejestrator na kulę uchwytu i dokręciliśmy nakrętkę. Urządzenie trzymało się mocno.
Brak ekranu spowodował jednak poważny problem z odpowiednim ustawieniem sprzętu. Nie mogąc posłużyć się podglądem, trzeba zrobić to na oko, licząc na to, że w razie konieczności odtworzenia nagrania po kolizji na ekranie będzie widać coś więcej niż tylko niebo albo maskę samochodu.
Ustawiliśmy więc rejestrator, licząc na to, że zrobiliśmy to dobrze, i podłączyliśmy do niego, również naklejany na szybę, moduł GPS. Ostatni etap montażu to przyklejenie uchwytów kabla zasilającego i zamocowanie go.
Potem wystarczy włożyć wtyczkę do gniazda zapalniczki i uruchomić samochód. Urządzenie włącza się automatycznie i rozpoczyna nagrywanie.
I mówi. Miły, choć nieco automatyczny kobiecy głos poinformował nas po angielsku o rozpoczęciu nagrywania oraz o podłączeniu modułu GPS. Zaświeciły się także obie diody sygnalizacyjne.
Po zakończeniu testów łatwość montażu zamieniła się w dramat demontażu. O ile rejestrator z uchwytu zdjęliśmy bez trudności, to odklejenie uchwytów (rejestratora i kabla zasilającego) stanowiło nie lada wyzwanie. Tak samo jak oczyszczenie później szyby z resztek kleju.
Galeria produktu

Przejazd testowy – dzień
Przejazd testowy – noc
Wady i zalety produktu
Jakość obrazu – podsumowanie
Niska rozdzielczość nagrywania i zapisu obrazu jest tu widoczna już na pierwszy rzut oka. Obraz jest zaszumiony, bardzo nieostry, „spikselowany”. Odczytanie numerów rejestracyjnych teoretycznie jest możliwe, ale wyłącznie wtedy, gdy obiekt jest bardzo blisko i najlepiej nieruchomy, a nawet wtedy nie jest to proste. Zalety? Przyzwoite odwzorowanie kolorów i całkiem duży kąt widzenia.
W nocy stwierdziliśmy spore problemy z kolorami (np. biały i zielony stają się różnymi odcieniami niebieskiego), za to całkiem przyzwoita była reakcja na mocne światło: reflektory samochodów, latarnie czy sygnalizacja uliczna są rejestrowane jako źródła punktowe, nie ma w zasadzie problemu z mocnymi refleksami czy „oślepianiem” obiektywu.
Pomimo dużego kąta widzenia jakość obrazu jest niska. Naszym zdaniem sprzęt nie pomoże w przypadkach, do jakich wideorejestratory są przeznaczone.
Wady:
- niska rozdzielczość nagrywania i zapisu obrazu
- niska jakość obrazu
- brak ekranu
- brak wbudowanego GPS-u
- brak wbudowanego akumulatora, praca tylko po podłączeniu zasilania
- uchwyty na klej – bardzo duże problemy z demontażem i doczyszczeniem szyby
- brak funkcji aparatu fotograficznego
- niestandardowy sposób zapisu danych geolokalizacyjnych.
Zalety:
- całkiem spory kąt widzenia
- duża prędkość zapisywania obrazu
- możliwość podłączenia zewnętrznego modułu GPS
- obsługa zdarzeń
- bardzo łatwa obsługa (to urządzenie mówi!)
- uchwyty kabla zasilającego.