Testowane produkty:
Podsumowanie
Po wielu godzinach odsłuchu na usta ciśnie się nam jedno stwierdzenie: dobrze brzmiących podłogowych jest znacznie więcej niż dobrze brzmiących podstawkowych. Po prostu pojemniejsza komora rezonansowa zapewnia większe pole do popisu dla projektantów. W podstawkowym monitorze trudno jest zmieścić więcej niż dwa przetworniki. Wolnostojące skrzynki takich ograniczeń nie narzucają, co oczywiście nie znaczy, że wszyscy konstruktorzy korzystają z większej ilości miejsca.
Przetestowane przez nas kolumny podłogowe są kierowane do tych, którzy dysponują pomieszczeniem o powierzchni 18–20 metrów kwadratowych lub większym. Spora część potrzebuje nieco miejsca z tyłu i po bokach oraz wymaga, aby słuchacz siedział tych kilka metrów przed nimi, co najwyżej te „wentylowane” z przodu można dosunąć do samej ściany. W przeciwnym razie zdecydowanie lepiej wybrać mniejsze podstawkowce.
Pod względem jakości wykonania ze stawki wybijają się cztery konstrukcje. Dali Zensor 5 są na tym polu po prostu znakomite, a do tego wolne od nieco tandetnego plastiku. Sprzęt debiutującej na łamach AGDLab.pl marki Indiana Line, model Tesi 560, wygląda wyśmienicie, zwłaszcza bez maskownic, i też jest pozbawiony wstawek z tworzywa sztucznego. HRS-75 firmy M-Audio wyglądają na pierwszy rzut oka na kilkakrotnie droższe, niż są, taka fortepianowa czerń budzi uznanie. Także Taga Harmony Platinum F-100 wypadają pod tym względem bardzo dobrze na tle większości rywali, zresztą mają więcej cech typowych dla znacznie droższych skrzynek.
Jeśli chodzi o jakość dźwięku, na wyróżnienie zasługuje nieco więcej modeli. Na podium po raz kolejny staje produkt Boston Acoustics. Podłogowa wersja kolumny, która wygrała poprzedni test porównawczy, A 250, nie zawiodła i tym razem. Znakomicie wypadły też skrzynki Dali Zensor 5. Są to najmniejsze konstrukcje w teście, a siłą basu oraz bogactwem brzmienia przyćmiewają większość rywali. Ponadprzeciętnie grają także Tesi 560. Kolumny M-Audio HRS-75 odrobinę odstają od czołówki pod tym względem, ale jest to bardzo dobry wybór dla osób szukających dźwięku lekkiego i przestrzennego. A dla tych, którzy szukają muzycznej prawdy za wszelką cenę, jest przeznaczony sprzęt marki Mission, MX4, zapewniający najmniejsze podbarwienia. Harmony Platinum F-100 firmy Taga też nie odstają wyraźnie od czołówki i docenią je szczególnie ci, którzy szukają podłogówek o nadzwyczaj „szerokim” dźwięku (drugim modelem o takiej charakterystyce jest HRS-75).
Co wybrałby dla siebie tester? Połączyłby obudowę modelu Zensor 5 z brzmieniem A 250, lecz ponieważ jest to niemożliwe, najpewniej kupiłby, głównie ze względu na wygląd, duńską konstrukcję.
dla kolumn podłogowych Boston Acoustics A 250
dla kolumn podłogowych Dali Zensor 5
dla kolumn podłogowych Indiana Line Tesi 560
dla kolumn podłogowych M-Audio HRS-75
dla kolumn podłogowych Mission MX4
dla kolumn podłogowych Taga Harmony Platinum F-100